Regeringen kan glädjas åt både flygskatt och flygplats

KOMMENTAR. Regeringen ser nu ut att kunna ta åt sig äran för både en klimatskatt på flygresor och en helt ny internationell flygplats för skidturister. Men flygplatsen verkar inte ha något alls med klimatfrågan att göra, konstigt nog.

Foto: Foto: Pixabay
Johanna Alskog

Samma regering som har signalerat att man i kampen för klimatet tänker strida hårt för en flygskatt, har också skjutit till en kvarts miljard kronor till bygget av en helt ny flygplats. Det är inte helt lätt att få ihop. Flygplatsen ifråga började byggas i förra veckan, några dagar före den presskonferens där klimatminister Isabella Lövin (MP) och finansminister Magdalena Andersson (S) berättade hur flygskatten skulle lotsas genom riksdagen.

Men om förslaget om en flygskatt handlar om klimatpolitik i dess renaste form, så tycks ingenting handla om klimatet när det kommer till den nya flygplatsen i Sälen – Scandinavian Mountains Airport. Klimatfrågan är en stor rosa elefant som inte ens är med i rummet, utan lämnad åt sitt öde på en rastplats någonstans i höjd med Borlänge.

En flygplats två klimatfrågor

Klimatfrågan skulle kunna – och bör – delas upp i två vad gäller flygplatsen i Sälen. Å ena sidan ett resonemang kring hur flygplatsen, vars huvudsyfte är att flyga in internationella flygturister, påverkar utsläppen av klimatgaser. Å andra sidan hur klimatförändringarna påverkar skidsäsongen i Sälen och därmed flygplatsens lönsamhet.

Men regeringen utelämnar helt och hållet klimatperspektivet när det gäller de statliga miljonerna till flygplatsen och fokuserar istället på roligare saker som regional utveckling och arbetstillfällen – och vilken minister hade velat lämna beskedet till Dalarnas politiker och näringsliv att stödet uteblir av klimatskäl?

Snötäcket har minskat redan med en månad ungefär i området runt Sälen om du jämför perioden 1961-1990 med i dag. Det kommer att minska med en månad per 30 år, från dagens 140 dagar, om vi inte gör något åt utsläppen.

Elin Sjökvist, klimatexpert på SMHI, om antalet skiddagar i Sälen

Intressant nog är klimatanalysen även påfallande svag hos de två främsta bolagen bakom flygplatsen.

Skistar: Svårt förutsäga klimateffekter

Börsnoterade Skistar AB, som äger nästan alla skidanläggningar i området samt är största ägaren bakom Scandinavian Mountains Airports AB, uttrycker ett starkt klimat- och miljöengagemang på sin hemsida. Man stöttar både Earth hour och Pantamera, är delägare i förnybar energiproduktion, man tipsar om att åka buss eller tåg till Skistars destinationer och att släcka lyset i stugan när man är i backen. Men i årsredovisningens avsnitt om "risker och möjligheter" är klimathotet mera vagt, där skriver bolaget:

"Följderna av växthuseffekten har debatterats under ett antal år. De flesta forskare är överens om att vi har en global uppvärmning, men att det är mycket svårt att förutsäga de regionala och lokala effekterna av denna, vilket innebär att vissa regioner kan få en oförändrad eller till och med sjunkande temperatur. Ett mildare klimat kan på lång sikt innebära kortare vintersäsonger, med senare vinter och tidigare vår."

Flygplatsbolag: Svårt veta hur klimatförändringar slår

När Altinget frågar Scandinavian Mountains Airports vd Brett Weihart hur man har tagit hänsyn till klimatförändringarna och dess påverkan på skidsäsongen i beräkningarna kring en flygplats, så trycker även han på det oförutsägbara kring klimatförändringarna:

"Det är väldigt svårt att veta hur klimatförändringar kommer att slå mot skidsäsongen i framtiden, men vår satsning på Scandinavian Mountains Airport är även en satsning på nya gäster året runt." skriver han i ett mejl till Altinget.

SMHI: Inte särskilt svårt att spå

Desto tydligare är Elin Sjökvist, klimatexpert på SMHI. Enligt henne är det inte särskilt svårt att spå hur klimatförändringarna kommer slå mot Sälens skidsäsong.

– Jag kan inte se att det finns några fördelar med ökade temperaturer om man jobbar med snö, säger hon till Altinget.

Vad gäller Sälen kan hon även berätta, utifrån de regionala klimatscenarier som myndigheten har tagit fram, att skidsäsongen redan har minskat och kommer att minska märkbart redan under de kommande decennierna.

– Snötäcket har minskat redan med en månad ungefär i området runt Sälen om du jämför perioden 1961-1990 med i dag. Det kommer att minska med en månad per 30 år, från dagens 140 dagar, om vi inte gör något åt utsläppen. I slutet av seklet kommer det att vara runt två månader med snö, säger Elin Sjökvist som konstaterar att SMHI inte direkt är nedringda av skidorterna och tillägger "analyserna är inte jätteroliga för dem".

Investeringsbeslut utan klimatanalys

Om 30 år beräknas alltså skidsäsongen vara en månad kortare i Sälen. Det är inte direkt ointressant information när man bygger en ny flygplats – med främsta syfte att flyga in internationella flygturister. Vare sig om man är bolaget som bygger flygplatsen eller om man är regeringen som beviljar 250 miljoner kronor i statligt stöd.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00