Bryssels försök att städa bland miljöpåståenden möter mothugg

Påståenden i stil med ”lägst utsläpp i branschen”, ”miljösmart” och ”hög klimatnytta” ska inte få användas utan verifierbar grund. Men kraven för att kontrollera att företagen har på fötterna är för strikta, enligt myndigheter och flera branschintressenter.

Vissa företags miljöpåståenden har länge mött hård kritik från aktivister. Nu förhandlas regelverket som ska sätta ramarna för att företagen ska få till en grund för sina påståenden. <br>
Vissa företags miljöpåståenden har länge mött hård kritik från aktivister. Nu förhandlas regelverket som ska sätta ramarna för att företagen ska få till en grund för sina påståenden.
Foto: Alastair Grant/AP/TT
Jacob Hederos

Vid sidan av regelverket som ska stänga dörren för företag att grönmåla en produkt i marknadsföringssyfte, ska nu reglerna för att ett företag ska kunna styrka en

Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00