Analys av 
Johanna Alskog

Analys: Mer pengar ger oss inte fler nattåg till Europa

ANALYS. Regeringen kan lova hur många nya budgetmiljoner som helst till nattåg ut på kontinenten, så länge Tyskland säger nej kan inga tåg börja rulla.

Köln, Tyskland.
Köln, Tyskland.Foto: Pixabay
Johanna Alskog

– Det är klimatpolitik ut i fingerspetsarna, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande i september förra året när regeringen förlängde vårändringsbudgetens satsning på nattåg till utlandet.

När januaripartierna i förra veckan gick ut med en – synnerligen tidig – höstbudgetnyhet om ännu en förlängning och därtill en utökning av nattågssatsningen, så valde finansmarknadsminister Per Bolund (MP) att återvinna ministerkollegans uttalande.

– Det här är klimatpolitik ut i fingerspetsarna, sade Per Bolund till TT i fredags.

Stor sten på rälsen

Vad regeringen egentligen avser med klimatpolitik ut i fingerspetsarna får lämnas åt Eneroth och Bolund att förklara, mer intressant är väl för det första att än så länge har inga upphandlade svenska nattåg börjat rulla ut i Europa, för det andra så spelar det ingen roll hur många miljoner som regeringen och samarbetspartierna kommer överens om att lägga på drömmen om nattåg. Den stora stenbumlingen på rälsen ligger där den ligger: Tyskland.

Fakta
Budgetlöftet
Regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna har enats om att satsa 300 miljoner kronor extra på nattåg till utlandet i höstbudgeten. Hur pengarna ska fördelas under perioden 2021-2023 ska regeringen återkomma till.
Den pågående nattågssatsningen inleddes år 2019 löper till och med år 2022, med ett årligt anslag på 50 miljoner kronor. År 2019 gjorde Trafikverket inte av med något av anslaget.
Källa: Regeringen och Trafikverkets årsredovisning

Tyskland säger av principiella skäl tvärnej till att att låta upphandlad trafik använda järnvägsnätet. Det framkom i den rapport som Trafikverket presenterade tidigare i år. Och Tyskland är hopplöst svårt att undvika för den som vill köra tåg från södra Sverige till kontinenten, "i så fall måste man använda helikopter" säger Centerns trafikpolitiska talesperson Anders Åkesson skämtsamt till Altinget.

Samtal pågår

Varför januaripartierna väljer att berätta om den här delen i höstbudgeten redan före midsommar är oklart. Samtal ska pågå med både "de berörda länderna och med EU-kommissionen" enligt Eneroths pressekreterare, de samtalen pågick i och för sig även när rapporten kom i slutet av april.

All långväga trafik ska enligt Tysklands ministerium drivas på kommersiella villkor, utan subventioner.

ur Trafikverkets rapport om nattåg till regeringen

Vem som för de här samtalen avslöjar inte departementet. Men för den som längtar efter att kliva på ett tåg i Malmö på kvällen och stiga av i Hamburg nästa morgon, så vore en bild på Tomas Eneroth och tyska trafikministern Andreas Scheuer vid förhandlingsbordet en starkare ljusglimt vid horisonten än ett budgetlöfte med 300 miljoner kronor.

Nattliga tågbyten

Anders Åkesson säger att situationen är komplex, men hoppas det ska gå att hitta en lösning på tysklandsproblematiken, en lösning som inte kräver tågbyte vid dansktyska gränsen. "Tågbyte mitt i natten är inte så lustfyllt, de biljetterna blir svårsålda." säger han.

Läs också


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00