Blandade bud om Öresunds transportbehov efter minister-nej i Danmark

Det danska regeringsbeskeden om en ny Öresundsmetro är inget som oroar Malmös toppolitiker. Men samtidigt saknas fortfarande grönt ljus för den lösning som behövs i närtid för att möta upp det nya trycket från Tyskland när Fehmarn Bält-tunneln öppnar.

Investeringarna för att möta transportlogistikbehoven i Öresund pågår i flera parallella spår. Bygget av Lynetteholmen är en del i pusslet.&nbsp; <br>
Investeringarna för att möta transportlogistikbehoven i Öresund pågår i flera parallella spår. Bygget av Lynetteholmen är en del i pusslet. 
Foto: Johan Nilsson/TT
Jacob Hederos

Senaste veckans nya bud kring Öresundsmetron har än en gång lyft frågan om de framtida infrastrukturbehoven i Öresund.  

Men Danmarks transportminister Thomas Danielsens besked, att det ”skulle vara ett stort och kostsamt projekt och vårt fokus ligger just nu på att etableringen av metron till Köpenhamn syd och Lynetteholm”, har tagits emot på olika sätt på båda sidorna sundet.

Från Köpenhamns borgmästare beskrivs beskedet som att det därmed är upp till den svenska sidan att i så fall stå för notan. Men Malmös toppolitiker Katrin Stjernfeldt Jammeh tar beskedet med ro.

Altinget logoInfrastruktur
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget infrastruktur får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här.
0:000:00