Debatt

Andreas Carlson tvingas städa upp röran efter Socialdemokraterna

Transportinfrastrukturen lider av en enorm underhållsskuld som regeringen ärvde av Socialdemokraterna. Nu ska Sverige rustas starkt för framtiden, skriver riksdagsledamöterna Magnus Oscarsson och Magnus Jacobsson (KD).

Magnus Jacobsson och Magnus Oscarsson (KD). 
Magnus Jacobsson och Magnus Oscarsson (KD). Foto: Henrik Montgomery/TT
Magnus Oscarsson
Magnus Jacobsson
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Riksrevisionens granskning av den nationella planen för transportinfrastrukturen ger svidande kritik till den förra socialdemokratiska regeringen.

Trafikverkets förslag på förbättringar ignorerades till förmån för symbolpolitik. Den gröna industrin växer så det knakar. Sverige behöver långsiktig, seriös och effektiv infrastrukturpolitik.

En bekant vardag för många 

Det nya året inleddes med trafikkaos på flera håll i landet. Tågresenärer drabbades av förseningar och inställda avgångar. Bilister uppmanades stanna hemma när E6 stängdes ned. Snöoväder ledde till stillastående bilar och lastbilar på E22 under ett helt dygn. Trafikläget har minst sagt varit frustrerande, men dessvärre en bekant vardag för svenska resenärer sedan många år tillbaka.

I december publicerade Riksrevisionen sin granskning av den nationella planen för transportinfrastrukturen, med underrubriken ”Lovar mer än den kan hålla”. Det är en 85-sidig rapport som totalt underkänner den dåvarande socialdemokratiska regeringens arbete med den långsiktiga planeringen av transportinfrastrukturen. Motivet bakom granskningen var indikationer på att den nationella planen var samhällsekonomiskt olönsam och att den hade en svag måluppfyllelse, samt att man sett oroande kostnadsökningar och brister i transparens.

Skattemedel har gått till spillo på grund av socialdemokratiska regeringsbeslut.

Den nationella planen för transportinfrastrukturen avgör vilka vägar och järnvägar som ska byggas ut och underhållas för att möta nuvarande och framtida behov. Alltså en plan som är helt avgörande för att Sverige ska funka. Den växande gröna industrin, sjukvården och landsbygden behöver fungerande infrastruktur. Hur medel fördelas och vilka projekt som ska bedrivas bestäms utifrån den nationella planen. Därför är det viktigt att en regering prioriterar rätt och har ett välförankrat tillvägagångssätt i den nationella planen.

Sammantaget var granskningens slutsats att den nationella planen var ineffektiv. Skattemedel har gått till spillo på grund av socialdemokratiska regeringsbeslut. 

Trafikverket varnade Socialdemokraterna 

Trafikverket varnade de ansvariga politikerna att en försening av signalsystemets uppdatering är systemhotande för järnvägen. Trots det valde man att minska medlen. Utifrån Socialdemokraternas prioriteringar skulle ett nytt signalsystem inte kunna vara på plats förrän 2070 – alltså 30 år för sent.

Därtill ignorerade den föregående regeringen Trafikverkets förslag till nödvändiga åtgärder, samtidigt som de kvävde myndighetens självbestämmande för att få genomslag för egna symbolprojekt. Men ett höghastighetståg är föga imponerande när man inte ens kan ta sig från Borlänge till Falun i tid.

De ansvariga politikerna måste ta sina misstag och äventyrande på allvar. Besluten som den förra regeringen fattade har direkt drabbat svenskarnas möjlighet att ta bilen till barnbarnen över jul och att pendla till jobbet. Dumdristighet har dessutom drabbat näringslivets tillväxt och skadat den svenska krisberedskapen. I Socialdemokraternas Sverige hade tågen bokstavligen stannat.

Enorm underhållsskuld 

Den elfte september 2022 valde svenska folket fram en ny regering. I den regeringen har den kristdemokratiska infrastrukturministern Andreas Carlson behövt ta itu med röran som är svensk infrastrukturpolitik. Just nu lider transportinfrastrukturen av en stor underhållsskuld.

Tyvärr var skulden inte föremål för denna granskning, men det borde vara tydligt för alla att Sverige behöver inleda en ny period av samhällsbygge, en nybyggarera. Sverige ska rustas starkt och denna gång ska tåget gå hela vägen till perrongen.  

Nämnda personer

Andreas Carlson

Infrastruktur- och bostadsminister (KD), ledamot i partistyrelsen
Fristående kurser i kommunikation, Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, fristående kurs i juridik, Lunds universitet

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00