EU-kommissionär: ”Bilindustrin går inte att lita på”

DIESELGATE. Efter de senaste avslöjandena ökar pressen på medlemsländerna att ta tag i sina bilindustrier, varnar EU-kommissionen.

Tyskland och Storbritannien återfinns bland de sju medlemsländerna som EU-kommissionen förra året väckte överträdelseärenden emot, med uppmaningen att döma ut böter till de fuskande biltillverkarna.

Kommissionen har möjlighet att dra medlemsländerna inför EU-domstolen om de inte hörsammar uppmaningen. Men det är inte aktuellt just nu, meddelade industrikommissinären Elzbieta Bienkowska i en debatt med EU-parlamentarikerna i Strasbourg i veckan.

– Vi är inte redo att gå vidare ännu, svarade Bienkowska, som uppgav att kommissionen fortsatt analyserar medlemsländernas svar.

Det var i förra helgen som Sueddeutsche Zeitung och New York Times gick ut i en gemensam publicering som avslöjade att ett forskarinstitut finansierat av tysk bilindustri utfört tester på människor och apor för att visa att dieselmotorerna inte hade så skadliga utsläpp som de anklagats för.

Avslöjandet, som bland annat ledde till att Volkswagens chefslobbyist fått gå, ska ha chockat kommissionen.
– Det är andra gången som bilsektorn har visat att de inte går att lita på, fortsatte den polska kommissionären, som har ansvar för den interna marknaden och industrifrågor bland annat.

Parlamentarikerna i den deltagande debatten utryckte stor frustration på bristen på åtgärder från ansvariga myndigheter och tecken på förbättring från industrin.

I Tyskland har debatten kring Dieselgate haft stor påverkan. I en opinionsundersökning förra månaden uppgav 52 procent av deltagarna att de ”förlorat förtroendet” för bilsektorn och 73 procent menade att politiker har behandlat sektorn för varsamt.

Forrige artikel Stater slipper ansvar för törstiga EU-medborgare Stater slipper ansvar för törstiga EU-medborgare Næste artikel Het EU-strid om förbränning av avfall Het EU-strid om förbränning av avfall