Cykelklubb kritiserar bristande säkerhet hos Trafikverkets entreprenör

Skyltar som utgjorde en fara för klungan – och enkelriktat från två håll. Cykelklubben Hymer har skickat en skrivelse till Trafikverket Region öst, efter tre tävlingar med de nya reglerna: ”Syftet med de nya bestämmelserna har vi förstått vara att öka säkerheten vid arrangemangen. Vi kan konstatera att det syftet inte uppnåtts vid våra arrangemang.”

Riksidrottsförbundet, inte minst cyklisterna, väntar otåligt på ett besked från regeringen om hur den tänker lösa frågan om arrangemang på statlig väg. Bilden är från Vätternrundan. (Arkivbild) 
Riksidrottsförbundet, inte minst cyklisterna, väntar otåligt på ett besked från regeringen om hur den tänker lösa frågan om arrangemang på statlig väg. Bilden är från Vätternrundan. (Arkivbild) Foto: Micke Fransson/TT
Anders Gustafsson

Regeringen har i skrivande stund ännu inte satt ned foten om vad som ska gälla vid arrangemang på statlig väg, som Altinget tidigare har rapporterat om. Trafikverket kom i december med besked om att de skulle skärpa sitt arbetssätt och inte längre tillåta idrottsföreningar, som exempelvis cykelklubbar, att själva hantera vägmärken och avspärrningar. I stället ska Trafikverket anlita entreprenörer och därefter fakturera föreningen.

Ideella har erfarenheten

Detta riskerar inte bara att bli dyrt för föreningarna. Cykelklubben Hymers skrivelse aktualiserar ytterligare ett problem. De entreprenörer som Trafikverket anlitar har inte nödvändigtvis samma erfarenhet av idrottstävlingar på statlig väg som klubbens egna ideella funktionärer. Något som Hymer fick erfara när de anordnade tre cykellopp i mitten av april.

Vid ett tillfälle hade entreprenören felaktigt skyltat enkelriktat från två håll på väg 1116, och flera fordon ska då ha vänt och kört tillbaka – rakt mot cyklisterna.

Äventyrade säkerheten 

Hymers egna funktionärer fick dessutom åka runt och flytta på skyltar som stod för långt ut i vägen för att de inte skulle äventyra cyklisternas säkerhet, uppger klubben i skrivelsen som Altinget tagit del av.

Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson är förvånad över att regeringen ännu inte har fattat något beslut för att lösa frågan.

– Jag får inga motiv till varför man inte fattar det beslut som alla är överens om, utan man framtvingar stopp för cykellopp helt i onödan, säger han till Altinget.

Trafikverket föreslog lösning

Han hänvisar till de rekommendationer som Trafikverket överlämnade till regeringen, där myndigheten föreslog att det under 2023 skulle vara kostnadsfritt för föreningarna. Från 2024 och framåt ser de ett vägval, att antingen behålla en kostnadsfri lösning, eller utöka de ekonomiska bidragen eller införa någon form av stödförordning.

Under riksdagens frågestund i onsdags tog Lars Isacsson (S) upp saken i kammaren och undrade då när regeringen tänker fatta beslut om Trafikverkets förslag.

”Trafikverkets förslag till åtgärder bereds inom Regeringskansliet och jag avser att återkomma i frågan i närtid”, var ansvarig minister Andreas Carlsons (KD) svar.

– Det är svårbegripligt att man inte fattar det regeringsbeslut som är det självklara. Vi och myndigheten är överens. Nu vågar den ena klubben efter den andra inte hålla sina lopp. Vad är det som gör att det är så svårt att göra det myndigheten föreslår, vad väntar man på? undrar Björn Eriksson.

Han har ett möte bokat med Andreas Carlson den 17 maj.

– Då måste man sätta en slutpunkt på det här, säger han.

Läs också

Nämnda personer

Björn Eriksson

Ordförande Kontantupproret
Civilekonom (Handelshögskolan i Stockholm, 1968), hedersdoktor Linköpings universitet

Andreas Carlson

Infrastruktur- och bostadsminister (KD), ledamot i partistyrelsen
Fristående kurser i kommunikation, Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, fristående kurs i juridik, Lunds universitet

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00