Trafikverkets dråpslag mot Vätternrundan och ideella – kräver betalt trots löften

Trafikverket byter fot i frågan om arrangemang på statlig väg. Föreningarna måste själva betala för belopp som överstiger 150 000 kronor. För Vätternrundan som drar igång i dag kommer beskedet som ett dråpslag. ”Våra totala kostnader för detta var ungefär 1,6 miljoner förra året”, säger Vätternrundans vd Oskar Sundblad.

Vätternrundan, som drar igång i dag, är besvikna över Trafikverkets senaste besked. Alla arrangemang där kostnaden för omskyltning och annat blir högre än 150 000 kronor, kommer arrangören själv att få svara för, enligt Riksidrottsförbundet. (Arkivbild) 
Vätternrundan, som drar igång i dag, är besvikna över Trafikverkets senaste besked. Alla arrangemang där kostnaden för omskyltning och annat blir högre än 150 000 kronor, kommer arrangören själv att få svara för, enligt Riksidrottsförbundet. (Arkivbild) Foto: Micke Fransson/TT
Anders Gustafsson

Som Altinget har rapporterat gav Trafikverket i december förra året besked om att de skulle skärpa sin praxis när det gäller arrangemang på statliga vägar. Tidigare har föreningar som anordnar tävlingar, motionslopp, midsommarfirande och liknande själva kunnat skylta om, spärra av och ordna med det praktiska.  

Jag är både häpen och besviken över att Trafikverket inte tar den möjlighet som regeringen har skapat för att realisera sitt förslag.

Karl-Erik Nilsson
Ordförande, Riksidrottsförbundet

Fick regeringsuppdrag

I stället skulle nu Trafikverket, eller deras entreprenörer, ta över den uppgiften – men föreningarna stå för kostnaden. Trafikverket hade fått i uppdrag av den tidigare regeringen att återkomma med ett förslag på hur frågan skulle lösas. 

Läs också

I mars föreslog de att regeringen skulle besluta att det skulle vara kostnadsfritt för ideella föreningar under 2023. I maj gav regeringen Trafikverket möjligheten att inte begära någon ersättning under 2023. 

Det besked som Riksidrottsförbundet nu har fått är att den senaste given med ett takbelopp på 150 000 gäller retroaktivt från 4 maj och fram till årsskiftet. Riksidrottsförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson vill att ansvarig minister Andreas Carlson (KD) agerar.

– Att skaka hand med idrottsrörelsen är ingenting som ska göras lättvindigt. Jag är både häpen och besviken över att Trafikverket inte tar den möjlighet som regeringen har skapat för att realisera sitt förslag. Jag förstår inte hur myndigheten kan svänga i sin uppfattning på några månader. Det rimliga vore kostnadsfritt för hela 2023 och inte exkludera arrangörer som hade sina evenemang i april, mars eller tidigare, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Läs också

Miljonsmäll

Vätternrundans Oskar Sundblad berättar vad det senaste beskedet innebär för dem.

– Våra totala kostnader för detta var ungefär 1,6 miljoner förra året. Då har vi inte räknat in vår egen arbetstid eller det vi lägger på kommunal skyltning. Räknar man in det så brukar vi lägga ungefär 3 miljoner varje år totalt på trafiksäkerhetsfrågor, säger han till Altinget.

Hade ni budgeterat för de här kostnaderna i år?

– Inför 2023 så hade vi budgeterat för stora kostnader i vanlig ordning, men efter kommunikationen från Trafikverket tidigare i vår så justerade vi utifrån vad vi hade fått till oss. Jag tycker att det låter absurt hur de nu ändrar sig. Och att de dessutom gör det retroaktivt från den 4 maj. Det är ett antal lopp som redan har gått och som har bett om information utan att få tydliga svar.

– Jag kan känna en viss frustration att detta kommer mitt under pågående Vätternrundan. Vi har tidigare haft en väldigt bra dialog med Trafikverket, men det här känns som sätt att blanda bort korten.

”Blir förbannad”

Det var den dåvarande infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) som gav Trafikverket i uppgift att utreda frågan och presentera en lösning. 

– Jag blir förbannad. Det är varken regeringens eller Trafikverkets uppgift att försvåra för civilsamhället. Jag förväntar mig att regeringen skyndsamt agerar så att inte viktiga arrangemang behöver ställas in, säger han till Altinget.

Kommer du att agera på något sätt?

– Naturligtvis kommer detta att rendera aktiviteter i riksdagen i form av frågor och interpellationer. Man borde vara så otroligt tacksam för de insatser som civilsamhället gör. Att då agera på det här sättet är oförsvarligt, säger Eneroth.

Skärpning av tillämpningen

Trafikverkets avdelningschef Lennart Kalander har tidigare sagt till Altinget att myndigheten inte har gjort några ändringar i regelverket utan skärpt tillämpningen av de redan existerande reglerna.

– Vi fick revisionssynpunkter på att vi inte hade hanterat det här på rätt sätt tidigare. De som sätter upp vägmärken har inte haft utbildning så att det sker på ett säkert sätt. Det måste vara säkert både för dem som åker på vägarna, för dem som gör arbetet och för dem som är med på aktiviteterna, sade Lennart Kalander i en intervju i mars

Altinget söker Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket för en kommentar. Artikeln uppdateras.

Nämnda personer

Karl-Erik Nilsson

Tidigare ordförande Riksidrottsförbundet och Sisu idrottsutbildarna, ordförande Svenska fotbollförbundet, kommunstyrelsens ordförande (S) Emmaboda kommun, fotbollsdomare

Andreas Carlson

Infrastruktur- och bostadsminister (KD), ledamot i partistyrelsen
Fristående kurser i kommunikation, Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, fristående kurs i juridik, Lunds universitet

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00