Krånglig myndighetskedja när nyanlända lärare ska börja jobba
För lärare som kommer från andra länder och vill jobba i Sverige är vägen till klassrummet långt ifrån rak, visar en ny studie. Flera aktörer är inblandade och enligt Skolverket som utfärdar legitimationen är en anledning till att det kan ta tid att de behöver gå via Universitets- och högskolerådet.

Rebecka Prahl
Redaktör Altinget Utbildning samt Altinget ArbetsmarknadEn ny studie från Malmö universitet har tittat på vägar för nyanlända lärare att undervisa i svensk skola. Bland annat upplever lärarna svårigheter med att ta reda på vad de behöver studera för att få sin svenska lärarlegitimation.
Studien visar även att det tar tid att få besked från Skolverket om hur mycket lärarna behöver komplettera sina befintliga utbildningar. Och flera olika aktörer är inblandade i processen.
– Det är en lång period av osäkerhet som gör att man kan bli frustrerad. Sen får man kanske reda på att någon annan har tagit en annan väg och kanske började undervisa som elevassistent, säger forskaren Elin Ennerberg vid Malmö universitet till forskning.se.