Debatt

Slutreplik: M ser schysta villkor som protektionism

Om Maria Stockhaus (M) tycker att de senaste åren är förlorade år för yrkestrafiken, hur skulle hon då beskriva den tid då Fredrik Reinfeldt styrde? Det skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i en slutreplik.

En högerkonservativ regering skulle innebära att reformarbetet stannar upp och att Sverige återigen får en regering som ser krav på schysta villkor som protektionism, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
En högerkonservativ regering skulle innebära att reformarbetet stannar upp och att Sverige återigen får en regering som ser krav på schysta villkor som protektionism, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).Foto: Fredrik Sandberg/TT, Ninni Andersson/Regeringskansliet
Tomas Eneroth
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Maria Stockhaus (M) hävdar att de senaste åren är förlorade år för yrkestrafiken. Detta trots att regering genomfört ett omfattande reformpaket för att skapa ordning och reda på vägarna. Under åtta år av borgerligt styre är tillsättandet av en utredning allt vad Stockhaus kan visa upp.

Om Stockhaus tycker att de senaste åren är förlorade år för yrkestrafiken, hur skulle hon då beskriva den tid då Fredrik Reinfeldt styrde Sverige?

Läs också

Kallades protektionister

Enligt Stockhaus var det Reinfeldt-regeringen som lade grunden för arbetet med att skapa ordning och reda på vägarna. Som bevis för detta hänvisar hon till en parlamentarisk utredning om så kallade klampning som tillsattes sex år efter att regeringen tillträdde.

Skillnaden är gigantisk från när Moderaterna styrde Sverige.

Utredningen tillsattes efter att den dåvarande socialdemokratiska oppositionen i flera år pekat på problemen med låglönekonkurrens och dumpade villkor inom yrkestrafiken. När vi krävde att svenska löner och villkor skulle gälla på vägarna, kallades vi för protektionister av Moderaterna.

Vi har lagt om politiken

Sedan vi socialdemokrater kom till makten har vi lagt om politiken för yrkestrafiken. Vi har tillfört resurser för utökade vägkontroller, vi har infört EU:s högsta sanktionsavgift för otillåtna inrikestransporter, vi har utvidgat möjligheterna till så kallad klampning och vi har skärpt straffet för den som köper olagliga transporter.

Stockhaus kritiserar regeringen för att flera av de förslag vi nu presenterar har sin grund i EU-regler och det så kallade mobilitetspaketet. Men faktum är att det är tack vare den socialdemokratiska regeringen, och socialdemokrater i Europaparlamentet, som vi nu överhuvudtaget har EU-regler som exempelvis ställer krav på rimliga kör- och vilotider för förarna.

M vill se sänkta krav

Skillnaden är gigantisk från när Moderaterna styrde Sverige. Då präglades regeringens syn på transportbranschen i Europa av en nyliberal övertro på en avreglerad marknad. I Europaparlamentet motarbetade Moderaterna flera av de förslag om schysta villkor som nu har införts.

Men även här och nu lyser Moderaternas ränder igenom som ett parti vars politik slår hårt mot vanliga löntagare. I stället för att driva på för bättre arbetsvillkor driver nämligen Moderaterna på för sänkta krav vad gäller kör- och vilotider om hur långa arbetspassen får vara för förare på svenska vägar.

Regeringen har nu gått fram med ett lagförslag som ska möjliggöra svenska löner och villkor för alla som kör på svenska vägar. Förslaget är en del av ett omfattande reformpaket för att skapa ordning och reda på vägarna. En högerkonservativ regering skulle innebära att detta reformarbete stannar upp och att Sverige återigen får en regering som ser krav på schysta villkor som protektionism. Det vore mycket olyckligt för alla som kör yrkestrafik i Sverige.

Läs tidigare inlägg i debatten

M: Verkligheten är Eneroths största fiende

De senaste åtta åren är förlorade år för yrkestrafiken. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) försöker med en genomskinlig retorik dölja Socialdemokraternas misslyckanden. Osanningen är hans enda vän, skriver Maria Stockhaus (M) i en replik.

SD: Eneroth har häpnadsväckande låga ambitioner

Hur infrastrukturministern kan anse att regeringens agerande kring mobilitetspaketets införande varit något annat än saktfärdigt visar på ministerns ambitioner att driva sitt departement. Jag och SD har högre ambitioner, skriver Thomas Morell (SD) i en slutreplik.

Eneroth (S): Tack vare S som mobilitetspaketet gått igenom i EU

Regeringen befinner sig nu i slutskedet av ett omfattande reformarbete för att skapa ordning och reda på vägarna. Thomas Morell (SD) vill att Moderaterna ska styra Sverige, ett parti som ser krav på svenska löner och villkor för lastbilschaufförer i Sverige som protektionism. Vad som är märkligt är att SD är villiga att ge makten till Ulf Kristersson (M), utan ett enda krav om schysta villkor inom yrkestrafiken, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i en replik.

SD: Ge den seriösa transportnäringen schyssta villkor

Hur är det möjligt att Sveriges regering kan vara så saktfärdig? De har knappt styrfart i frågor som rör den yrkesmässiga trafiken. Än märkligare blir det när infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) framhåller att regeringen arbetar hårt med att få mobilitetspaketet på plats. Det skriver Thomas Morell (SD).

Nämnda personer

Maria Stockhaus

Riksdagsledamot (M), trafikpolitisk talesperson
Civilekonom (Uppsala uni. 1989)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00