Debatt

Politiken måste ge industrin långsiktiga förutsättningar för den gröna omställningen

Den enskilt största risken och osäkerheten i omställningen för drivmedelsbranschen är den politiska risken. Opålitliga politiska styrmedel skapar stor osäkerhet inför investeringar som sträcker sig över mer än en mandatperiod, skriver Åsa Håkansson, produkt- och miljöexpert Drivkraft Sverige.  

Forskning och utveckling är centralt i en svensk bioekonomi, skriver debattören.
Forskning och utveckling är centralt i en svensk bioekonomi, skriver debattören.Foto: Drivkraft Sverige
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Bioekonomiutredningen lämnade sitt slutbetänkande till regeringen den 1 december. Drivkraft Sverige välkomnar bioekonomistrategin men anser samtidigt att utredningen underskattar behovet av forskning för att använda fast biomassa från skogen som råvara, att intäktsgarantin riskerar att snedvrida konkurrensen och att utredningen har missat att ta med den politiska risken som hämmar investeringar.

Drivkraft Sveriges medlemmar är mitt inne i en omställning, där kärnverksamheten förändras i grunden. Omställningen av Sveriges raffinaderier till fullfjädrade bioraffinaderier är i full gång. Fossil verksamhet ställer om till en fossilfri verklighet. Bensinstationen är inte längre en mack, utan en energistation. Råvara till produktionen är inte längre olja utan det är olika typer av avfall, vegetabiliska oljor, pyrolysoljor med mera. En framgångsrik bioekonomistrategi behöver därför beakta följande:

Minimera den politiska risken

Den enskilt största risken och osäkerheten i omställningen för drivmedelsbranschen är den politiska risken. Opålitliga, spretiga och kortsiktiga styrmedel skapar stor osäkerhet inför investeringar som har en betydligt längre tidsaspekt än en mandatperiod.

Skogen som råvara kräver mer forskning och utveckling

En viktig del i denna omställning är att i framtiden kunna nyttja inhemska råvaror exempelvis fast biomassa från skogen. Skogens råvaror måste konsumeras och användas resurseffektivt. Restprodukter och avfall från skogsbaserad industri kan i framtiden vara utmärkta som råvara till raffinaderierna. Det är dock viktigt att tydliggöra att det i dag inte finns storskalig teknik tillgänglig för att göra exempelvis färdiga, kompletta drivmedel av fasta skogsbaserade råvaror. Forskning och utveckling är därför centralt i en svensk bioekonomi.

Ersätt intäktsgarantin med ett investeringsstöd

Utredningen förslår en intäktsgaranti för inhemsk produktion. Styrmedlet utformas som ett konkurrensutsatt anbudsförfarande och innebär att intäktsgarantier betalas i efterskott under en tioårsperiod, baserat på mellanskillnaden mellan priset på en referensprodukt och angivet anbudspris. Systemet är snävt avseende val av teknik och råvara, komplext med många begränsande ramar och med upplevd låg flexibilitet.

Bensinstationen är inte längre en mack, utan en energistation. 

Drivkraft Sverige anser att innovation, utveckling och kommersialisering av teknologi som främjar inhemsk produktion av biodrivmedel bör ske på kommersiella grunder för att undvika att snedvrida konkurrensen. Styrmedel bör i stället utformas som ett investeringsstöd i form av statliga kreditgarantier och riskavlastning som tillsammans med samhällskontrakt för avsättning och försörjningstrygghet snabbt får i gång en inhemsk produktion.

Framtiden kommer att kräva produktion av hållbara förnybara drivmedel till vägtransporter, flyget och sjöfarten. Sveriges raffinaderier är därmed en viktig del i vår mobilitet men även av Sveriges försörjningstrygghet nu och i framtiden.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00