Debatt

Malmöpolitikerna: Låt Malmöborna ta metron till Köpenhamn

Som företrädare för Malmö stad uppmuntrar vi regeringen att i den nationella infrastrukturplanen för 2022–2033 ta ett helhetsgrepp och skriva in att fler fasta förbindelser över Öresund ska utredas. Det skriver Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och Roko Kursar (L), kommunstyrelsens ordförande respektive vice ordförande i Malmö.

Bygg en Öresundsmetro – en snabb tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn, skriver debattörerna.
Bygg en Öresundsmetro – en snabb tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn, skriver debattörerna.Foto: Johan Nilsson/TT
Katrin Stjernfeldt Jammeh
Roko Kursar
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Regeringen väntas snart anta en nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033. Förslaget som Trafikverket lagt fram möter kritik från olika håll, bland annat för att redan planerade järnvägssatsningar skjuts på framtiden, vilket motverkar övergången av transporter från väg till järnväg.

Öresund en flaskhals

Vi menar att förslaget inte i tillräcklig utsträckning tar hänsyn till öppnandet av Fehmarn Bält-tunneln 2029. Öresund riskerar att bli en flaskhals när kapaciteten för järnvägstrafik mellan Danmark och Tyskland ökar.  Det är positivt att nödvändiga uppgraderingar av landanslutningar till Öresundsbron ingår i förslaget till nationell plan. Men mer måste till om vi ska säkra ett hållbart och robust transportsystem över Öresund och i södra Sverige.

Det är viktigt att säkra finansieringen av redan planerade satsningar i Södra stambanan och att den kan byggas ut i snabb takt med kapacitet för höghastighetståg. Men därtill behöver Sverige ta höjd för att stärka tågkapaciteten över Öresund.

Som företrädare för Malmö stad uppmuntrar vi regeringen att i den nationella infrastrukturplanen för 2022–2033 ta ett helhetsgrepp och skriva in att fler fasta förbindelser över Öresund ska utredas. Ambitionen måste vara att öka gods- och fjärrtågtransporterna och stärka arbetsmarknadsintegrationen i det som redan idag är Nordens största arbetsmarknadsregion, Öresund. En utredning i ljuset av Fehmarn bält-projektet kan titta brett på behoven och på alternativ till fasta förbindelser, varav ett är förslaget att bygga en Öresundsmetro – en snabb tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn.

Restiden över sundet minskar

Utgångspunkten för en sådan utredning bör vara att analysera helhetseffekterna av olika alternativ, vilken samhällsnytta de ger och vad som är politiskt och ekonomiskt genomförbart. Att enbart bygga en ny motorvägsförbindelse ser vi som otänkbart, inte minst ur ett klimatperspektiv. Ska vi klara omställningen av transportsektorn krävs hållbara kollektivtrafiklösningar.

När järnvägsförbindelserna på kontinenten byggs ut och Danmark länkas samman med Tyskland behöver Sverige ta ytterligare steg för att koppla ihop sig med övriga Europa.

Behovet av ökad kapacitet för godstågstransporter är ett uppenbart nationellt intresse för Sverige, men det är inte den enda frågan som är av vikt. Fördelen med en Öresundsmetro är att den kan avlasta Öresundsbron från pendlartrafik och därmed skapa mer utrymme på bron för gods- och fjärrtåg, samtidigt som den också ger stora restidsförkortningar och bidrar till den ekonomiska utvecklingen i Öresundsregionen. En miljon fler människor i Öresundsregionen skulle kunna ta sig till andra sidan sundet inom en timmes restid och nå 500 000 fler arbetsplatser, jämfört med i dag. 75 procent av invånarna i sydvästra Skåne, regionens folkrikaste del, skulle kunna ta sig till och från Köpenhamn på en timme.

”Ett realistiskt projekt”

För att förverkliga en ny fast Öresundsförbindelse krävs att både Sverige och Danmark ser nytta med projektet. Öresundsmetron har fördelen att det är ett realistiskt projekt som kan docka in i befintlig och planerad infrastruktur på båda sidor av sundet. Köpenhamns utbyggda metrosystem kan kopplas samman med Malmö Central, vilket gör det smidigt att ta sig vidare till olika destinationer inom Öresundsregionen. Efter de senaste årens stök med tillfälliga gränshinder ser vi nu behov av en återstart och en tydlig signal om att integrationen och utbytet mellan Danmark och Sverige ska fördjupas, att Öresundsregionen ska bli en arbetsmarknad där det är lätt att pendla mellan länderna.

Den nationella infrastrukturplanen måste lyfta blicken och ta hänsyn till den utveckling som sker i övriga Europa. När järnvägsförbindelserna på kontinenten byggs ut och Danmark länkas samman med Tyskland behöver Sverige ta ytterligare steg för att koppla ihop sig med övriga Europa. Därför anser vi att regeringen i den nationella infrastrukturplan som läggs fram i juni bör ta ett helhetsgrepp kring frågorna om Öresundsförbindelser med fokus på att stärka kapaciteten för gods och fjärrtåg, samt fördjupa arbetsmarknadsintegrationen i Öresund.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00