Debatt

KD i Stockholm: Stoppa tillfälligt möjligheten till konkurskrav

DEBATT. Taxinäringen ska finnas på plats nu för att möta behov under krisen, men måste också finnas kvar efter krisen då vi på nytt möter det dagliga resebehovet av 11 000 resor. Det skriver Fredrik Wallén (KD), färdtjänstnämnden i Region Stockholm

Foto: Janerik Henriksson/SCANPIX
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Fredrik Wallén (KD)
Ordförande, färdtjänstnämnden i Region Stockholm


Den pågående coronapandemin påverkar hela samhället, ekonomiskt kan konsekvenserna på lite längre sikt bli förödande. Den verksamhet jag ansvarar för politiskt i Region Stockholm, färdtjänsten och sjukresorna, är nu under pandemin, men självfallet även efteråt, helt beroende av en fungerande taxinäring.

Resor som behöver genomföras

I det tidigare normalläget genomfördes cirka 11 000 taxiresor inom vårt färdtjänst- och sjukresesystem i Stockholms län. Vi har den största verksamheten av denna karaktär i världen (i normalläget möjligen med undantag för New York och Chicago).

Just nu har resorna minskat med cirka 55-60 procent. Minskningen nu är förståelig och framförallt samhällsviktig för folkhälsan. Många av våra resenärer tillhör riskgrupper som tillsvidare ska minimera sina sociala kontakter. Men vi har fortfarande i nuläget ungefär 5 000 nödvändiga dagliga resor som behöver kunna genomföras.

Möta normala resebehovet

Från Region Stockholm och färdtjänstnämnden bereder vi nu både mycket kortsiktiga och mera långsiktiga beslut om tillfälligt stöd till dem av våra leverantörer som genomför färdtjänst och sjukresor med specialfordon.

En åkare som inte får tillräckligt med körningar i nuläget kommer, efter konkurs och med skulder att förlora sitt trafiktillstånd.

Fredrik Wallén (KD)
Ordförande, färdtjänstnämnden i Region Stockholm

Det handlar om att taxinäringen ska finnas på plats nu för att möta de behov som finns under krisen, men också om att leverantörerna måste finnas kvar när den intensiva krisen är över, och vi på nytt möter det dagliga resebehovet av 11 000 resor.

"Detta måste förebyggas"

Som hela det övriga näringslivet genomgår för närvarande hela taxinäringen den sannolikt största krisen någonsin. Alla åkare kommer inte att klara sig på kort sikt. Regeringen måste därför omgående pausa företrädaransvaret.

Med nuvarande regler riskerar småföretagare att bli personligt ansvariga för skatteskulder om företaget går i konkurs. Den regeln måste tillfälligt slopas nu under pågående kris. Staten behöver också omgående införa ett tillfälligt stopp för att begära företag i konkurs.

En åkare som inte får tillräckligt med körningar i nuläget kommer, efter konkurs och med skulder att förlora sitt trafiktillstånd. Åkaren kommer då med nuvarande regelsystem inte omgående att kunna återstarta sin verksamhet. Detta måste förebyggas nu.

Pausa omgående

På generellt mycket goda grunder är kontrollsystemen i normalläget strikta för taxinäringen, men i den situation vi nu befinner oss behöver tillfälliga extraordinära åtgärder vidtas.

Regeringen behöver sätta företrädaransvaret och möjligheten att begära företag i konkurs på paus omgående.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00