Hyresgäster sägs upp när riksdagen ska renovera

Restauranger, butiker och företag tvingas lämna sina lokaler när riksdagens miljardrenovering fortsätter, en process som varit jobbig för flera. ”Det är inte kul som hyresvärd att behöva göra det här”, säger Åsa Albihn, chef för Riksdagsförvaltningens fastighetsenhet.

Under kommande år genomför riksdagen omfattande renoveringar av sina byggnader.
Under kommande år genomför riksdagen omfattande renoveringar av sina byggnader.Foto: Melker Dahlstrand
Miranda Olsson

Förra året kunde partikanslier och riksdagsledamöter åter flytta in ledamotshuset vid Mynttorget i Gamla stan efter en omfattande renovering på uppåt 1,6 miljarder kronor.

Nu ska fler byggnader moderniseras. Näst på tur är kvarteret Cephalus i Gamla stan som bland annat huserat riksdagens största parti, Socialdemokraterna.

Riksdagen tömmer sina egna lokaler i kvarteret, och butiker, restauranger och företag sägs upp. Nu tvingas bland annat en av stans äldsta affärer, Lundgrens fiskredskap, flytta efter över 120 år på samma adress.

Astrologen Margareta Hedin, som driver Astrobloggen på Damernas världs sida, behöver i sin tur lämna sina 17 kvadratmeter på Storkyrkobrinken 8.

– Även om den är liten så har jag verkligen älskat den här lokalen. Jag letade i tio år och var överlycklig när jag hittade den.

Hon har samtidigt förståelse för att renoveringen behöver genomföras – avloppen är dåliga och internet är sämre än i skogen, säger hon. Samtidigt är hon kritisk till hur Riksdagsförvaltningen hanterat uppsägningen.

Bristande kommunikation

I ett brev till Riksdagsförvaltningen kallar hon det ett ”megafiasko för myndigheten” och pekar bland annat på bristande information och kommunikation med hyresgästerna under processen. Hon anser också att man behandlat hyresgästerna på olika sätt, i överenskommelser och ersättningar.

– Det är beklagligt att hon upplever det så. Vi har informerat och tyvärr behövt säga upp hyresgästerna för avflytt. Det är inte kul som hyresvärd att behöva göra det här, och jag förstår att det är ännu värre för hyresgästerna, säger Åsa Albihn, chef för Riksdagsförvaltningens fastighetsenhet.

Margareta Hedin uppmanades, precis som övriga hyresgäster, att anlita ett juridiskt ombud. De som blir av med sina kontrakt ska få ersättning för det och enligt Riksdagsförvaltningen handlar det om att det kan vara svårt för privatpersoner att tolka lagen.

Men i stället för flera kostsamma rättsprocesser för hyresgästerna hade Margareta Hedin önskat en öppen dialog med Riksdagsförvaltningen, ett gemensamt riktmärke för ersättningen och ett större informationsmöte med alla hyresgäster. Något Riksdagsförvaltningen valde att inte ha då det handlar om olika hyresavtal.

Uppsagd

I sitt brev till myndigheten skriver Margareta Hedin att hon blev vräkt med omedelbar verkan och att riksdagen inte följt lagar och regler. Hon ska varken ha fått någon varning eller förklaring från Riksdagsförvaltningen, som säger att de upptäckt att hon hyrt ut lokalen i andrahand utan tillstånd.

Enligt Margareta Hedin utgick de bland annat från uppgifter i podden Det skaver där hon sagt att hon i framtiden kommer sitta på en annan adress.

– Men jag var kvar där, varje dag och tog emot kunder, och hade avsett att göra det fram till september, säger hon.

Hon ifrågasätter även att Riksdagsförvaltningens tid och resurser läggs på att ”lusläsa sociala medier och ”lyssna på tjejpoddar”.

Är det en metod ni använder er av?

– Nej, det är inget sätt vi jobbar på, säger Åsa Albihn.

Åsa Albihn beklagar däremot om Riksdagsförvaltningen uppfattas som orättvisa och hårda och tror att man från myndighetens sida hade kunnat prata mer med Margareta Hedin. Att man inte skulle ha följt lagar och regler håller hon dock inte med om.

– Man måste följa lagar och regler, speciellt vi som är en statlig myndighet. Vi sade upp henne korrekt och gjorde en överenskommelse, säger Åsa Albihn.

Efter ytterligare diskussioner fick Margareta Hedin till slut en ersättning på 430 000 kronor. Men med höga advokaträkningar innebär det att hon fick mindre än vad hon lade ut för kontraktet 2008. Nu vill hon ha en ursäkt och upprättelse från Riksdagsförvaltningen.

Förhandlingarna fortsätter

Riksdagsförvaltningen fortsätter förhandlingarna med övriga hyresgäster, än så länge är fem av elva överenskommelser slutna inför renoveringarna som ska påbörjas 2024. En lärdom för framtiden är hur myndigheten kan vara tydligare mot den enskilda hyresgästen, säger Åsa Albihn.

– Särskilt det här med hur vi kan upplysa en enskild människa som inte jobbar med hyresavtal varje dag. Alla som är statligt anställda ska behandla människor med respekt, och det är något jag ständigt pratar om med mina medarbetare.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00