Debatt

C-ledamot: Ge stat och kommun större frihet att bygga cykelvägar

Nästan 19 av 20 kommuner bygger nya cykelvägar varje år. Men det behövs ännu fler cykelfrämjande åtgärder och en cykelpolitik som funkar både i storstad och glesbygd. Det bör vara enklare att anlägga cykelvägar utan att de måste ligga längs statliga vägar, skriver riksdagsledamot Mikael Larsson (C).

”Cykelvägen ses som ett bihang till en väg, snarare än en väg i sin egen rätt med egna möjligheter och förutsättningar”.
”Cykelvägen ses som ett bihang till en väg, snarare än en väg i sin egen rätt med egna möjligheter och förutsättningar”.Foto: Stina Stjernkvist/TT
Mikael Larsson
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Centerpartiet vill se cykelfrämjande insatser och en cykelpolitik för både stad och landsbygd. Det finns många skruvar att skruva på – alltifrån att ändra lagstiftningen i väglagen till att se över skattereglerna för cykelförmån. Cykeln har potential att bli det främsta pendlarfordonet. Svenska cykelstäder har räknat ut att i Gävle kan hälften av befolkningen nå skola och arbetsplats inom 15 minuter på cykel.

Cykeln är ett transportslag för alla miljöer. Cykelfrämjandet redovisar i sin Kommunvelometer år 2021 att cyklingen är en angelägenhet för hela landet. Av de 57 tillfrågade kommunerna angående sina infrastrukturinvesteringar svarar 93 procent att de byggt nya cykelvägar det senaste året. Det rör sig om kommuner från Luleå till Ystad och inbegriper både små, medelstora och stora kommuner.

Se över lagstiftningen

Det finns många skruvar att skruva på – alltifrån att ändra lagstiftningen i väglagen till att se över skattereglerna för cykelförmån.

Mobilitet och mikromobilitet är något som vi tror kommer att bli viktigare i stadsplaneringen både på kommunal och regional nivå. Framväxten av elsparkcyklar visar viljan att äga sin egen rörelse i stadsmiljön och som komplement till cykeln. Stadsmiljöerna i både större och mindre kommuner domineras i dag helt av ett fokus på bilen, ingångsvärden som vi tror och hoppas kommer att utmanas i framtiden.

Cykelpolitiken är en politik som måste växa fram tillsammans mellan kommunala, regionala och nationella aktörer. Alla tre sitter på sina verktygslådor och resurser. Från Centerpartiets sida på nationell nivå har vi de senaste åren ökat anslagen. I budgeten för år 2022 anslår vi 200 miljoner kronor för att satsa på cykelinfrastruktur. Och som ett led i att premiera cykelpendling vill vi att personal vars arbetsgivare tillhandahåller cykel – till exempel genom cykelpool – i tjänst ska slippa ta upp detta som en förmån i deklarationen. Till denna satsning avsätter vi 560 miljoner kronor åren 2022-2024.

Fler ambitiösa cykelmål

Men det viktigaste för att ta nästa steg i att främja svensk cykling är inte mer pengar. Det är att se över en föråldrad lagstiftning kring väghållaransvar och väglagstiftning. Både Trafikverket och kommunerna själva har begränsad frihet att arbeta på bästa möjliga sätt utifrån dagens lagstiftning. Det bygger i grunden på att cykelvägen ses som ett bihang till en väg, snarare än en väg i sin egen rätt med egna möjligheter och förutsättningar. Detta måste ses över, menar vi.

Centerpartiet vill utöver detta se en rad andra reformer för att öka cykelnyttjandet. Vi vill underlätta för resenärer att ta med cykel på tåget, vi vill göra det enklare att cykla mot enkelriktat i stadsmiljöer, vi vill se ambitiösa nationella cykelmål som sporrar och inspirerar. Vi vill främja cykeln som transportslag i hela landet – i storstaden likväl som på landsbygden.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00