1 februari 2016 kl. 17:19
Skolan brister i undervisningen om EU
DEMOKRATI. Lärare bör få mer undervisning om EU, föreslår en utredare. Kunskapen hos dem som ska förmedla kunskap om EU är skrala.
![Per-Anders Sjögren](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.se/images/Writers/3-per-anders-sjogren-2-48.png)
Per-Anders Sjögren
ReporterUtredaren Maria Strömvik, statsvetare vid Lunds universitet, har granskat hur inflytande och insyn över EU-beslut kan förbättras. En annan del av uppdraget handlar om att kartlägga hur kunskapen om EU
Dokumentation
BESLUTSPROCESSEN - SOU
Vad händer nu?
Utredningen går nu ut på remiss till myndigheter och organisationer. Därefter ska regeringen ta ställning till förslagen.
Utredningen: EU på hemmaplan, SOU 2016:10
Utredningens förslag om EU-undervisning
- Skolans styrdokument ska stärkas ytterligare för att reflektera EU-nivåns betydelse för demokrati- och inflytandefrågor.
- Kompetenssatsningar genomförs för lärare och skolledare.
- Sieps, Svenska institutet för europapolitiska studier, ska få i uppdrag att erbjuda särskilda EU-utbildningar för lärare vid landets journalistutbildningar.
- Regeringen möjliggör fortbildning för yrkesverksamma journalister.
- Sieps ska få ett särskilt uppdrag att genomföra utbildning för förtroendevalda och tjänstemän i kommuner och landsting/regioner
- Att regeringen beslutar om att stödja skolorna att anordna skolval till Europaparlamentet.
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdChristoph NørgaardOrdförande och utgivareRasmus Nielsen