Mångmiljonnotan för myndigheternas reklam

Offentlig sektor lade 1,9 miljarder på reklam, pr och kommunikation från externa bolag 2021 visar en sammanställning från Dagens Samhälle och Resumé. Störst andel stod statens myndigheter för, men två lärosäten finns också bland dem som spenderade mest. 

MSB:s kampanjer under pandemin fick reklamnotan att skjuta i höjden 2021. ”Folkhälsomyndigheten eller Socialstyrelsen hade kunnat ta pengarna, men det blev vi och så gjorde vi det under gemensamma logotyper. Det var en del av den svenska strategin”, säger kommunikationsdirektör Morgan Olofsson.
MSB:s kampanjer under pandemin fick reklamnotan att skjuta i höjden 2021. ”Folkhälsomyndigheten eller Socialstyrelsen hade kunnat ta pengarna, men det blev vi och så gjorde vi det under gemensamma logotyper. Det var en del av den svenska strategin”, säger kommunikationsdirektör Morgan Olofsson.Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Miranda Olsson

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) lade nästan 115 miljoner kronor på pr och kommunikation från externa leverantörer 2021.

Det är mer än dubbelt så mycket som Arbetsförmedlingens 50,5 miljoner

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Senast från Utbildning

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdChristoph NørgaardOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024