Mångmiljonnotan för myndigheternas reklam
Offentlig sektor lade 1,9 miljarder på reklam, pr och kommunikation från externa bolag 2021 visar en sammanställning från Dagens Samhälle och Resumé. Störst andel stod statens myndigheter för, men två lärosäten finns också bland dem som spenderade mest.
![MSB:s kampanjer under pandemin fick reklamnotan att skjuta i höjden 2021. ”Folkhälsomyndigheten eller Socialstyrelsen hade kunnat ta pengarna, men det blev vi och så gjorde vi det under gemensamma logotyper. Det var en del av den svenska strategin”, säger kommunikationsdirektör Morgan Olofsson.](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.se/images/article/46105/20615.jpg)
![Miranda Olsson](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.se/images/Writers/234-miranda-olsson-2-48.jpeg)
Miranda Olsson
Redaktör Altinget RikspolitikMyndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) lade nästan 115 miljoner kronor på pr och kommunikation från externa leverantörer 2021.
Det är mer än dubbelt så mycket som Arbetsförmedlingens 50,5 miljoner