Många lärare i nya riksdagen – ger inte skolan mer utrymme

RIKSDAGSPLATS. Bland de nyvalda finns många lärare. Men riksdagsledamöterna tror inte att skolan får större utrymme i den politiska debatten.

Per Lodenius (C) och Hélene Björklund (S), båda riksdagsledamöter och lärare.
Per Lodenius (C) och Hélene Björklund (S), båda riksdagsledamöter och lärare.
Josefin Lingström

Det är nu klart vilka personer som får en stol i riksdagen. Det är både nya och gamla ledamöter. Uppemot 20 ledamöter arbetade inom skolan innan de kom in i riksdagen.  

Per Lodenius (C) har blivit återvald och har suttit i riksdagen sedan 2006. Han arbetade tidigare i särskolan. Han anser att läraryrket ligger nära en politisk karriär. 

– Lärare är ofta engagerade personer och ofta engagerade i samhällsfrågor och frågor kring människor. Det är ofta varför man väljer karriären som lärare, säger han till Altinget. 

Lärare blir ledare

Hélene Björklund (S) är ny riksdagsledamot från Blekinge och utbildad lärare. Hon håller med Lodenius om lärares samhällsengagemang och att det är därför man väljer yrket. 

– Under lärarutbildningen utbildas man till ledare också, så jag tror det finns stora likheter med politiken, säger hon till Altinget. 

Läs också: Svenska lärare jobbar mer i skolan än globalt snitt

Lodenius tror inte antalet lärare i riksdagen påverkar skolpolitiken i någon större utsträckning. Han förklarar att alla kommer från olika skolformer och har haft olika roller inom skolan. Björklund hoppas på att skolan ska få ta ett större utrymme i debatten. 

– Det har tidigare varit många riksdagsledamöter med bakgrund inom utbildningsbranschen, men jag tycker ändå att skolfrågorna fått för lite utrymme i den politiska debatten. 

Hoppas på utbildningsutskottet

Hélene Björklund hoppas på att få en plats i utbildningsutskottet. Men hon anser inte att man måste vara lärare för att få en plats där, eller behövt jobbat inom vården för att få sitta i socialutskottet. 

– Jag tror det behövs fler av blandad bakgrund, än att det behövs fler lärare om jag ska vara uppriktig. Vi behöver inte en homogen riksdagsgrupp. 

Läs också: Viktiga hållplatser på vägen till makten

Per Lodenius är av samma åsikt. 

– Jag tror att det är bra att det är olika personer som sitter i de olika utskotten med olika bakgrund. Det är inte ett professionellt utskott på det sättet. 

Nämnda personer

Per Lodenius

Oppositionsråd i Norrtälje (C), förbundsordförande Bygdegårdarnas riksförbund
Grundskollärare (Lärarhögskolan i Stockholm, 1997)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00