Flera språk i undervisningen ger nyanlända bättre kunskaper i svenska

En ny studie visar att nyanlända barn som får fortsätta använda sina språk i skolan klarar kunskapskraven bättre i alla ämnen – även i svenska.

Vissa kommuner vill helt förbjuda elever att prata sitt hemspråk, något som går tvärt emot Anders Jakobssons forskning. 
Vissa kommuner vill helt förbjuda elever att prata sitt hemspråk, något som går tvärt emot Anders Jakobssons forskning. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT
Rebecka Prahl

I svensk skola brukar nyanlända först få lära sig svenska, för att sedan lära sig ämneskunskaper. Tre forskare vid Malmö universitet har undersökt om flerspråkighet kan vara en resurs i

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00