Större beredskapsbehov motiverar ytterligare stöd till flyget

De statliga stöden till flygplatser behöver fördubblas framöver, enligt flygplatsutredaren Peter Norman. Han anser att insatsen är samhällsekonomisk motiverad, bland annat till följd av ökade medicinska behov.

Utredaren vill även se ett finmaskigt nät av obemannade helikopterlandningsplatser, med tillhörande stöd. <br>
Utredaren vill även se ett finmaskigt nät av obemannade helikopterlandningsplatser, med tillhörande stöd.
Foto: Anders Wiklund / TT
Jacob Hederos

Av totalt 47 flygplatser med svensk eller EU-certifiering föreslås dagens 27 flygplatser med beredskapsstatus utvidgas till 33 framöver.

Utöver stödet för att hålla uppe trafiklinjer, så föreslår Flygplatsutredningen att staten ska dubblera sitt åtagande från dagens runt 170, till omkring 350 miljoner kronor framöver. Det sker då framför allt via statligt stöd  för flygplatser med trafikplikt respektive beredskapsflygplatser, samt ersättning för att hålla beredskap.

Orsakerna är flera, där det ”geopolitiska läget” bland annat anses leda till att det behövs fler beredskapsflygplatser än vad som finns i dag.

Altinget logoSäkerhet
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget säkerhet får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00