Debatt

Slutreplik: Skolinspektionen uppdrag borde breddas

Skolinspektionen borde få fler och bredare uppdrag. Detta för att kunna säkerställa skolans kvalitet – och ge fler elever utbildningen de har rätt till. Vi hoppas Skolinspektionen ser likadant. Det skriver Gustav Blix och Anders Morin, vid Svenskt Näringsliv. 

”Vår ambition handlar i grund och botten om att ge Skolinspektionen ett bredare uppdrag och fler verktyg, för att säkerställa skolans kvalitet och ge fler elever den utbildning de har rätt till”, skriver debattörerna.
”Vår ambition handlar i grund och botten om att ge Skolinspektionen ett bredare uppdrag och fler verktyg, för att säkerställa skolans kvalitet och ge fler elever den utbildning de har rätt till”, skriver debattörerna.Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Gustav Blix
Anders Morin
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

”Gradering av skolor är dock inte idén bakom nuvarande svensk skolinspektion” skriver Helén Ängmo, i en replik på vår debattartikel.

Det har hon rätt i. Det är just därför vi menar att riksdagen bör komplettera Skolinspektionens uppdrag och instruktion i syfte att ge bättre information om kunskapsresultaten i svenska skolor.

Skolinspektionen borde få ett breddat uppdrag

Självklart använder sig Skolinspektionen av de olika verktyg och sanktionsmöjligheter som myndigheten har till sitt förfogande. Vi vill alltså se fler verktyg och mått för att fånga upp skolor med svaga kunskapsresultat och hur skolornas resultat förändras efter åtgärderna.

Inte heller behöver en sådan modell innebära att Skolinspektionen förlorar sina viktiga sanktionsredskap – till exempel möjligheten att återkalla tillstånd.  

Skolinspektionens arbete resulterar i en stor mängd information om skolor och huvudmän. Både kring tillsyn och kvalitetsgranskning. Vi är övertygade om att den här informationen på ett bättre sätt kan tillgängliggöras för allmänheten på Skolinspektionens hemsida, som en vägledning till föräldrar och barn som ska välja skola.

Därtill föreslog vi att regeringen utreder ett breddat uppdrag till Skolinspektionen, inspirerat av bland annat engelska Ofsted, som betygsätter skolor enligt en flergradig skala. Detta är ett redskap för styrning som kan vara nog så kraftfullt som rättsliga åtgärder.

Vässa sanktionsredskapen

En sådan modell behöver inte innebära regelbundna granskningar av samtliga skolor: skolor med mycket goda betyg kan granskas mindre ofta eller enbart när det anses påkallat. Inte heller behöver en sådan modell innebära att Skolinspektionen förlorar sina viktiga sanktionsredskap – till exempel möjligheten att återkalla tillstånd.

Tvärtom finns nog det anledning för regeringen att överväga hur dessa sanktionsredskap kan vässas ytterligare.

Vår ambition handlar i grund och botten om att ge Skolinspektionen ett bredare uppdrag och fler verktyg, för att säkerställa skolans kvalitet och ge fler elever den utbildning de har rätt till. Vi hoppas att Skolinspektionen delar den ambitionen.

Läs tidigare inlägg i debatten

Svenskt Näringsliv: Skolinspektionen har misslyckats med sitt uppdrag

Skolinspektionens verksamhet måste förbättras. I dagsläget klarar inte myndigheten av att motverka förekomsten av svaga skolor. Det skriver Anders Morin och Gustav Blix vid Svenskt Näringsliv.

Replik: Förhåll er till fakta, Svenskt Näringsliv

Svenskt näringsliv menar att Skolinspektionen inte klarar att motverka förekomsten av svaga skolor. Men Svenskt Näringslivs Anders Morin och Gustav Blix beskrivning av vårt arbete är missvisande och innehåller ogrundade påståenden, skriver Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör.

Nämnda personer

Helén Ängmo

Generaldirektör Skolinspektionen
Fil. mag i statsvetenskap (Linköpings uni., 1989)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00