Matematisk problemlösning sällsynt i gymnasiet

MATEMATIK. En ny granskning som Skolinspektionen gjort visar att elever riskerar att bli utan kunskaper i problemlösning som de behöver för framtida studier och yrkesliv. Detta för att gymnasieskolans naturvetenskapsprogram och teknikprogram för sällan ger utrymme till matematiska resonemang.

Det är undervisningen i matematik 3C som undersökts av Skolinspektionen. Kursen är obligatorisk på teknik- och naturvetenskapsprogrammet oavsett inriktning och kan även väljas som fördjupningskurs av elever på andra gymnasieprogram.

Dokumentation

Så har granskning gått till:

  • Skolinspektionens granskning omfattar 33 gymnasieskolor, varav 21 kommunala och 12 fristående skolor.
  • 170 lärare, rektorer och elever har intervjuats.
  • Observationer vid 65 matematiklektioner har genomförts.
  • Drygt 1000 elever har svarat på en enkät.

Skolinspektionens granskning - senare matematik i gymnasieskolan (matematik 3c)

 

 


Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00