Många invändningar mot elbusspremien
KOLLEKTIVTRAFIK. Mycket behöver rättas till i regeringens förslag om en elbusspremie, enligt remissinstanserna. Det finns en oro för att elbussarna ersätter andra miljövänliga fordon och en irritation över att premien egentligen är ett statsbidrag till kommunerna.
Johanna Alskog
Redaktör Altinget Miljö och Energi samt Altinget SäkerhetOm syftet med premien är att förbättra miljön i staden kommer detta att uppnås i mycket liten utsträckning om endast en liten del av bussbranschen kan ta del av denna premie.
ur Eskilstuna kommuns yttrande
Linjetrafiken går primärt i städer och det är där lokala problem med buller, partikelhalt och kväveoxider finns. Att elektrifiera beställningsbussar skulle inte ge samma effekt på lokala miljöproblem.
ur miljö- och energidepartementets motivering till varför endast regionala kollektivtrafikmyndigheter ska omfattas av elbusspremien
- 70 procent drivs med diesel
- 14 procent drivs med fordonsgas
- 10 procent drivs med RME (rapsmetylester)
- 5 procent drivs med etanol
- 0,5 procent är elbussar, elhybrider och trådbussar
Regeringen har avsatt 50 miljoner kronor i årets budget till en elbusspremie och planerar för 100 miljoner kronor per år fram till år 2019. Den så kallade elbusspremien kommer inte
BESLUTSKEDJAN - PROMEMORIA
Vad händer nu?
Regeringen ska behandla remissinstansernas yttranden och därefter fatta ett slutgiltigt beslut om en förordning om elbusspremie. Det finns medel avsatta för premien redan under år 2016.
Promemorian från miljö- och energidepartementet: Stöd för introduktion av elbussar på marknaden