Många invändningar mot elbusspremien

KOLLEKTIVTRAFIK. Mycket behöver rättas till i regeringens förslag om en elbusspremie, enligt remissinstanserna. Det finns en oro för att elbussarna ersätter andra miljövänliga fordon och en irritation över att premien egentligen är ett statsbidrag till kommunerna.

Johanna Alskog

Om syftet med premien är att förbättra miljön i staden kommer detta att uppnås i mycket liten utsträckning om endast en liten del av bussbranschen kan ta del av denna premie.

ur Eskilstuna kommuns yttrande

Linjetrafiken går primärt i städer och det är där lokala problem med buller, partikelhalt och kväveoxider finns. Att elektrifiera beställningsbussar skulle inte ge samma effekt på lokala miljöproblem. 

ur miljö- och energidepartementets motivering till varför endast regionala kollektivtrafikmyndigheter ska omfattas av elbusspremien
Fakta
Antal/Andel bussar med olika bränsle 2014
  • 70 procent drivs med diesel
  • 14 procent drivs med fordonsgas
  • 10 procent drivs med RME (rapsmetylester)
  • 5 procent drivs med etanol
  • 0,5 procent är elbussar, elhybrider och trådbussar
Källa: Miljö- och energidepartementets promemoria

Regeringen har avsatt 50 miljoner kronor i årets budget till en elbusspremie och planerar för 100 miljoner kronor per år fram till år 2019. Den så kallade elbusspremien kommer inte

Dokumentation

BESLUTSKEDJAN - PROMEMORIA

Vad händer nu?

Regeringen ska behandla remissinstansernas yttranden och därefter fatta ett slutgiltigt beslut om en förordning om elbusspremie. Det finns medel avsatta för premien redan under år 2016.

Promemorian från miljö- och energidepartementet: Stöd för introduktion av elbussar på marknaden


Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00