Debatt

Hög tid att skrota minutstyrningen

Det är hög tid att den kompetenta personalen som arbtar i Sveriges välfärd får den tillit de förtjänar. Därför vill nu både Kommunal och Vision att en mer tillitsbaserad styrningsmodell förverkligas. Så att Sverige får den välfärd vi förtjänar. Det skriver Malin Ragnegård, ordförande Kommunal och Veronica Magnusson, ordförande Vision. 

”Mörbylångamodellen syftar till en behovsanpassad hemtjänst där personalen i högre utsträckning kan styra över hur arbetet utförs. Modellen startade med en hemtjänstgrupp under december 2021 men används nu i hela Mörbylånga kommuns hemtjänst”, skriver debattörerna.
”Mörbylångamodellen syftar till en behovsanpassad hemtjänst där personalen i högre utsträckning kan styra över hur arbetet utförs. Modellen startade med en hemtjänstgrupp under december 2021 men används nu i hela Mörbylånga kommuns hemtjänst”, skriver debattörerna.Foto: Sören Andersson, Vision
Veronica Magnusson
Malin Ragnegård
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Äldreomsorgen har svårt att leva upp till socialtjänstlagens intentioner. Enligt Visions senaste socialchefsrapport har 77 procent av socialcheferna svårt att rekrytera, särskilt till äldreomsorgen. Samtidigt arbetar fyra av tio av Kommunals medlemmar inom hemtjänsten under strikt minutstyrning. Tvärtemot den här utvecklingen har Mörbylångamodellen förbättrat arbetsvillkoren för såväl chefer som medarbetare – och förbättrat kvaliteten för de äldre.  

Kommunal och Vision har ett gemensamt intresse av att arbetsvillkoren förbättras inom äldreomsorgen; Kommunal organiserar undersköterskor och vårdbiträden, som tillsammans med Visions chefsmedlemmar jobbar inom äldreomsorgen.

Används i hela kommunens hemtjänst 

Därför besöker vi i morgon äldreomsorgen i Mörbylånga, där man har slopat minutstyrningen inom hemtjänsten. Vi vill uppmärksamma deras modell, som förbättrar arbetsvillkoren inom äldreomsorgen genom att ge medarbetarna ökat mandat och inflytande, medan cheferna får mer tid att leda. Under besöket kommer vi att träffa personal, verksamhetsnära chefer och politiker för att diskutera arbetssätt som påverkat arbetsmiljön och därmed kvaliteten inom äldreomsorgen, samt gjort Mörbylånga till en attraktiv arbetsgivare.

 Det har skapat ett större svängrum i schemat, med hjälpinsatser hos de äldre som utgår ifrån cirkatider. Detta lägger också mer ansvar på enskilda medarbetare att göra det som behövs hos varje person.

Mörbylångamodellen syftar till en behovsanpassad hemtjänst där personalen i högre utsträckning kan styra över hur arbetet utförs. Modellen startade med en hemtjänstgrupp under december 2021 men används nu i hela Mörbylånga kommuns hemtjänst.

Chefer och medarbetarna, som är närmast vårdtagarna, har kontrollen över vilken hjälp som skall ges, när och hur. Medarbetarna inom hemtjänsten organiseras samtidigt i mindre team med större ansvar över både planering och utförande av den praktiska hjälpen, allt utifrån den äldres behov. Det har skapat ett större svängrum i schemat, med hjälpinsatser hos de äldre som utgår ifrån cirkatider. Detta lägger också mer ansvar på enskilda medarbetare att göra det som behövs hos varje person.

Arbetet utgår fortfarande ifrån de beslut som tagits via biståndshandläggare; vårdtagare är beviljade olika mycket tid i månaden för till exempel promenader eller duschar. Men när personalen själva lägger schemat kan de äldre till exempel välja om de vill ha en månads- eller veckostädning.

Finns bättre alternativ än minutstyrning 

Resultaten är hittills mycket upplyftande. Från att under lång tid ha haft utannonserade tjänster utan en enda kvalificerad sökande har cheferna efter förändringarna kunnat nyanställa flera utbildade medarbetare. Upplevelsen hos personalen är också mycket positiva. Såväl arbetsmiljöforskning som positiva exempel som Mörbylånga visar att det finns bättre alternativ än minutstyrningen.

Sett ur ett nationellt perspektiv är ett arbetsschema inom hemtjänsten idag ofta nedbrutet på specifika insatser med väldigt exakt tidssättning. En dusch kan vara tidsatt till tio minuter och en tillsyn till bara tre minuter, utan möjlighet till flexibilitet. Det här är ohållbart för medarbetarna och släcker samtidigt effektivt arbetsglädjen. Många som arbetar inom hemtjänsten vittnar om att de ibland knappt hinner ta av sig ytterkläderna och hälsa innan det är dags att gå.

Kommunal och Vision vill gemensamt se en mer tillitsbaserad styrningsmodell som utgår ifrån hemtjänstens syfte och socialtjänstlagens mål, som skapar kontinuitet och handlingsutrymmet att hantera de äldres individuella och varierande behov.

Det är hög tid att kompetenta och yrkesskickliga undersköterskor och vårdbiträden i välfärden får den tillit de förtjänar och behöver för att utföra sitt arbete, och att cheferna får tid att leda och utveckla verksamheten. Bara så får vi den äldreomsorg som både äldre och anställda förtjänar.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00