Digitalt motstånd inom socialtjänsten

Inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg finns ett motstånd mot digitala lösningar, många föredrar att arbeta med fysiska insatser. Men pandemin har gjort teknik nödvändig.

Appar för missbruksprevention, tidsbokning och annan administration, orosanmälningar och andra anmälningsprocesser är sådant som Marta Nannskog, SKR, ser lämpar sig för digitala lösningar.
Appar för missbruksprevention, tidsbokning och annan administration, orosanmälningar och andra anmälningsprocesser är sådant som Marta Nannskog, SKR, ser lämpar sig för digitala lösningar.Foto: Isabell Höjman/TT

Innan pandemin användes digitala videomöten knappast alls inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg. För att över huvud taget kunna bedriva någon verksamhet blev man helt enkelt tvungen att ha en del

Altinget logoOmsorg
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget omsorg får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00