Nätverk

Politisk påverkan och opinionsbildning

Vill du som företag, branschorganisation, kommun eller förening kunna påverka politiken och göra din röst hörd?

Nätverket Politisk påverkan och opinionsbildning samlar aktörer som vill få verktygen för att påverka politiska beslut. Utbyt erfarenheter, diskutera dagsaktuella ämnen och nätverka med nyckelpersoner inom ämnet. 

Nästa möte

NätverksmöteGenomslag i sitt påverkansarbete - hur lyckas man?
1 oktober 2024
Stockholm

Hur får man genomslag i en bransch som kan anses kontroversiell? Och hur krånglar man sig fram bland regelverk och lyckas skapa samverkan där det behövs? Hur får man en bransch att skifta fokus? Spelbolag är en del av Sveriges export och under tidigt 2000-tal tog Douglas Roos Ladbrokes Norden till Sverige. I samband med detta var Douglas Roos drivande i omregleringen av spelbranschen och försökte påverka politiken. Denna omreglering som han då propagerade för är likt det staten nu genomför. Med en innovativ syn på marknadsföring och påverkansarbete har han skapat banbrytande strategier som satt avtryck i branschen. Men hur lyckas man med sina idéer?

Dagens träff gästas av Douglas Roos, en entreprenör som bland annat grundat både Ladbrokes Norden och Nyheter 24-gruppen. Hur går man från idé till utförande och vad är det som gör att det går vägen?  Hur navigerar man genom komplexa landskap och skapar betydelsefulla förändringar?

Stockholm, tisdagen den 1 oktober 2024, kl. 09.30-13.30

Om nätverket

Lobbyism och politisk påverkan har hos vissa en negativ klang. Samtidigt är det en självklar del av den svenska samhällsapparaten, och påverkansarbetet i Sverige är mer formaliserat än i många andra länder. Intresseorganisationer är självklara samtalspartners för regering och riksdag. Organisationerna är en del av remissförfarandet och är ofta experter i utredningar, nämnder och kommittéer. 

Vill du kunna påverka de politiska beslut som fattas? I detta nätverk får du möjlighet att omvärldsbevaka, diskutera och lära av andra aktörer inom politisk påverkan samtidigt som du utökar ditt kontaktnät. Tanken är att leverera konkreta verktyg som deltagare kan använda i sina arbeten och i vardagen, alltså inte enbart abstrakta resonemang. Här går vi djupare in än i den dagliga politiska debatten. 

Medlemskapet i nätverket avser 5 på varandra efterföljande tillfällen med start vid nästkommande nätverksträff och löper därefter ca 12 månader. Nätverket träffas i centrala Stockholm men det finns även möjlighet att delta digitalt. I det fall man inte kan delta vid något tillfälle går det bra att skicka en ersättare. Fika och gemensam lunch ingår alltid.

Nätverket är förenat med en kostnad, 24 995 SEK exkl. moms för fem sammanhängande tillfällen. Se handelsvillkor här.

 

Mötesledare

Caroline SzyberVice ordförande Småföretagarnas riksförbund och Villaägarna, rådgivare inom bostads-, bygg och fastighetsfrågor samt mötesledare för Altingets nätverk Bostad och Samhällsbyggande samt Politisk påverkan och Opinionsbildning

Program

NätverksmöteGenomslag i sitt påverkansarbete - hur lyckas man?
1 oktober 2024
Stockholm

Hur får man genomslag i en bransch som kan anses kontroversiell? Och hur krånglar man sig fram bland regelverk och lyckas skapa samverkan där det behövs? Hur får man en bransch att skifta fokus? Spelbolag är en del av Sveriges export och under tidigt 2000-tal tog Douglas Roos Ladbrokes Norden till Sverige. I samband med detta var Douglas Roos drivande i omregleringen av spelbranschen och försökte påverka politiken. Denna omreglering som han då propagerade för är likt det staten nu genomför. Med en innovativ syn på marknadsföring och påverkansarbete har han skapat banbrytande strategier som satt avtryck i branschen. Men hur lyckas man med sina idéer?

Dagens träff gästas av Douglas Roos, en entreprenör som bland annat grundat både Ladbrokes Norden och Nyheter 24-gruppen. Hur går man från idé till utförande och vad är det som gör att det går vägen?  Hur navigerar man genom komplexa landskap och skapar betydelsefulla förändringar?

Stockholm, tisdagen den 1 oktober 2024, kl. 09.30-13.30

NätverksmöteHalvvägs till valet - vad säger ungdomsförbunden?
4 december 2024
Stockholm

Ungdomsförbunden är en av de viktigaste aktörerna när det gäller att påverka riksdagspartier. De driver ofta egna policyförslag genom att lobba sitt eget parti, både på partistämmor och i den dagliga debatten. Drygt två år har nu gått sedan senaste valet - lyckades ungdomsförbunden få upp sina frågor på dagordningen? Hur ser de på den politik som framförts sedan dess, och hur arbetar de för att lyckas ännu bättre till valet 2026?  

Dagens träff gästas av Douglas Thor, förbundsordförande för Moderata Ungdomsförbundet (MUF), och Erik Berg, förbundsordförande för Liberala Ungdomsförbundet (LUF). Fler gäster tillkommer. 

Stockholm, onsdagen den 4 december 2024, kl. 09.30-13.30

NätverksmötePanelsamtal med tankesmedjor: Hur navigerar man i dagens politiska landskap?
11 februari 2025
Stockholm

Tankesmedjor har länge spelat en viktig roll i samhällsdebatten och under de senaste åren är de mer inflytelserika än någonsin. Arena Idé och Timbro är två av de allra mest profilerade tankesmedjorna och kommer delta tillsammans med tillkommande gäster i ett panelsamtal om hur man navigerar dagens politiska landskap, vad som förväntas framöver och hur man som aktör kan nå fram med sitt budskap. 

Dagens träff gästas av Lisa Pelling, chef för tankesmedjan Arena idé

Stockholm, tisdagen den 11 februari 2025, kl. 09.30-13.30

NätverksmöteGreenwashingfällan: Att förmedla trovärdiga budskap
2 april 2025

När klimat och miljö kommit upp på agendan har hållbarhet mer och mer blivit något som alla typer av organisationer måste förhålla sig till. Samtidigt har flertalet aktörer hamnat i blåsväder för vilseledande hållbarhetskommunikation, s.k. greenwashing. Expert på detta är Yrsa Lindberg, hållbarhetsstrateg som genom instagramkontona Greenwashing i Sverige och Klimatgranskaren på kort tid blivit en av Sveriges viktigaste opinionsbildare inom hållbarhet. Yrsa har utnämnts av Resume till en av näringslivets superkommunikatörer 2023.

Denna träff kommer hon för att berätta om hur organisationer kan hitta rätt i sin kommunikation kring hållbarhet, vilka lärdomar som kan dras av tidigare kampanjer, och hur internet kan användas som plattform för opinionsbildning. Hur använder man sociala medier för att förändra och inspirera politiken? Och hur kan hållbarhetskommunikation användas för att nå genom bruset, nå ut till nya målgrupper och skapa engagemang?

Stockholm, onsdagen den 2 april 2025, kl. 09.30-13.30

NätverksmöteKriskommunikation: Hur agerar vi när allt ställs på sin spets?
20 maj 2025

Fotograf: Elisa Sanvito

Oavsett vilken typ av företag eller organisation det handlar om, finns alltid risken att hamna i en krissituation. Det spelar ingen roll om det är en liten organisation eller större företag. Krisen kan komma när som helst. Detta gäller särskilt för de som är beroende av allmänhetens förtroende. Men hur gör man, och hur förbereder man sig? Kan man förbereda sig? Detta kommer under dagens träff att diskuteras med Jennie Zetterström, kirsexpert och grundare av Buzzmore. Jennie har tidigare varit pressekreterare åt flera ministrat samt presschef på fackförbundet Vision.

Stockholm, tisdagen den 20 maj 2025, 09.30-13.00

Kontakt

Fyll i kontaktformuläret om du har frågor eller vill veta mer om nätverket.
Du hittar våra handelsvillkor här.
E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdChristoph NørgaardOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024