Debatt

"Regeringen måste inkludera sjöfarten i omställningen"

DEBATT. Regeringen gör omfattande satsningar på omställning till grönare transporter, men gör inte tillräckligt för att inkludera sjöfarten. Regeringen bör reformera Sjöfartsverket samt tillsätta en statlig utredning om hur vi kan få en mer hållbar sjöfart i Sverige, skriver Lars Eriksson, Gröna städer.

Foto: The Labyrinth
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Lars Eriksson
Generalsekreterare Gröna städer 
 

Klimatutmaningen som världen står inför kräver kraftfulla åtgärder. Sveriges utsläpp är små i det stora sammanhanget men det är viktigt att vi tar vår del av det globala ansvaret om vi ska fortsätta att vara ett föregångsland inom klimat- och miljöarbete. Detta är inte minst viktigt för att stärka Sveriges konkurrenskraft.

Fram till år 2050 bedöms de globala sjötransporterna öka med närmare 430 procent och sett till mängden gods som kan transporteras är sjöfart ett miljöeffektivt sätt att transportera gods på. Cirka 90 procent av Sveriges export och import transporteras till sjöss, vilket gör sjöfarten till det viktigaste trafikslaget för utrikeshandeln.

Sju förslag för hållbar sjöfart

I en ny rapport presenterar Gröna städers Nationella kommittén för hållbar sjöfart sju förslag som om de genomförs skulle bidra till en mer hållbar sjöfart på sikt och dessutom skulle Sverige kunna ta ytterligare kliv framåt för att nå hållbarhetsmålen inom ramen för Agenda 2030:

  1. Regeringen bör tillsätta en utredning om hur vi kan få en mer hållbar sjöfart.

  2. Regeringen möjliggör långsiktiga ramprogram för forskningsprojekt inom sjöfarten som fokuserar på innovation och demonstration. Sverige är det land i Norden som satsar minst på forskning och innovation inom sjöfartssektorn, det är underkänt för ett land som vill ligga i framkant för utvecklingen.

  3. Vinnova behöver få öronmärkta medel för forskning kring hållbar sjöfart. Vinnova kan säkerställa sjöfartens viktiga plats i ett hållbart transportsystem genom forskningsprojekt och utbyten mellan akademin och industri från doktorandtjänster till post-doc.

  4. Reformera Sjöfartsverket i en myndighetsdel som är anslagsfinansierad och en del som består av tjänster finansierade av dem som använder dem. Det har länge sagts att Sjöfartsverket behöver få vettiga förutsättingar och det finns en tydlig politisk samsyn gällande detta, det är dags att skrida till verket.

  5. Miljödifferentierade farledsavgifter där miljöanpassade fartyg inte betalar farledsavgifter. Regeringen har uttalat att de aktörer som genomför miljöförbättrande åtgärder ska premieras, det måste få ett tydligare ekonomiskt genomslag.

  6. En ny avgiftsmodell ska driva aktörer att välja sjötransporter i högre utsträckning. De aktörer som valt att gå mot en grön utveckling gynnas inte tillräckligt för att genomföra nya investeringar eller attrahera andra att välja sjövägen. Transportköpare i dag menar att befintlig avgiftsmodell driver dem att i högre utsträckning använda vägtransporter för gods än den mer miljövänliga sjövägen.

  7. Det behövs mer statliga investeringsmedel för utveckling och underhåll av infrastruktur kopplad till sjöfart.

Dags att inleda arbetet

Vår förhoppning är att ansvariga beslutsfattare ska ta sig an arbetet för en mer hållbar sjöfart redan nu och förstå behovet av att reformera de befintliga system vi har inom sjöfart för att vi tillsammans ska kunna nå klimatmålen.

Sverige ska vara en ledande nation i klimatarbetet och det är dags att arbetet innefattar såväl det arbete vi gör på land som det arbete vi gör till sjöss.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00