Debatt

Öppet brev: Gruvbolagen är ett hot mot svensk natur

I dag är det enbart civilsamhället och föreningar som ideellt lägger ner tid och kraft för att stå emot gruvbranschens exploatering av svenska natur- och kulturlandskap. Det skriver Anita Ullman, ordförande nätverket Vetonu, i ett öppet brev till makthavarna.

Hårt ansatta jordbrukare drabbas när det sker tvångsborrningar på deras mark, skriver debattören.Foto: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Jag skriver till dig från mitt torp på norra Österlen, en fridfull plats mitt i ett naturreservat. Men det är också en av Sveriges många hotade platser. Bolaget som äger rätten att undersöka mineralfyndigheterna i detta natur- och kulturlandskap har mutat in 22 000 hektar, till stor del värdefull och bördig jordbruksmark. Fler än 4 000 markägare är berörda här i sydöstra Skåne och det är många fler om man tittar på hela Sverigekartan. Det handlar om människor och natur som förtjänar att försvaras och bevaras av sina politiska beslutsfattare.

Syna Svemins kampanj

I dag är det enbart civilsamhället och föreningar som den jag företräder, nätverket Vetonu, som ideellt lägger ner tid och kraft för att stå emot en hel bransch och, som det förefaller, hela landets politiska företrädare. I vår förening har vi en styrelseledamot som har varit med om mer eller mindre samma försvarskamp för naturen sedan 1970-talet. Göran Gustafsson har under decennier vigt sitt liv åt att förhindra diverse gruvprojekt, inte minst i Skåne. Hans kunskapssamling har vi nu sammanställt i en broschyr som vi tycker att du ska ta del av för att se den andra sidan av berättelsen om den påstått gröna revolutionen. ”Verkligheten bakom den svenska gruvan” kan ses som ett svar på branschorganisationen Svemins kampanj ”Den svenska gruvan”.

Jag tycker att du ska ta dig tid att läsa Göran Gustafssons genomgång, inte minst inför de kommande besluten som snart ska tas i näringsutskottet och sedan i riksdagen. Som du vet ingick förslaget att ta fram skärpningar för regelverket för utvinning ur alunskiffer i det så kallade Januariavtalet. När jag läser regeringens proposition känns det som ett hån mot all kunskap som utredaren har samlat in om riskerna med utvinningen av alunskiffer. Flera av de som är sakkunniga har reserverat sig mot utredningens slutsatser. När propositionen klubbas i riksdagen den 31 maj, hoppas jag att du har Görans sammanställning i åtanke och är medveten om vilka konsekvenser beslutet får för oss och alla andra som vår bygd försörjer med livsmedel.

Markägare hotas av tvångsborrningar

Jag vill också att du tänker på detta när man redan den 4 maj beslutar om en andra förlängning av samtliga existerande undersökningstillstånd. Ett förslag som enbart kom till stånd då en anställd på Svemin som fram tills nyligen arbetade på regeringskansliet skickade en hemställan till sin tidigare chef, näringsministern. Du ska veta att de markägare som hotas av tvångsborrningar på sina ägor redan 2021 hade haft chansen att återgå till sina vanliga liv som lantbrukare, hade det inte varit för en förlängning med ett år på grund av pandemin. En helt onödig ytterligare förlängning blir ännu en börda på de redan hårt ansatta jordbrukarna och alla andra som inte vågar sia om sin framtid.

Om du tänker att alla gruvorna behövs för att hejda den annalkande klimatkrisen bör du fundera över att anledningen till att vi måste stoppa temperaturhöjningen är att bevara möjligheten att leva på jorden. Ställ dig då frågan hur vi ska överleva utan tillgång till mat och rent vatten. Vidga i stället vyerna och se vilka alternativ och lösningar som finns i dag vad gäller minskad materialförbrukning och återvinning.

Jag är säker på att det finns mycket vi skulle kunna diskutera tillsammans för att gemensamt hitta rätt väg ur det förmodade beroendet av nya gruvor. Hör gärna av dig!

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget