Konjunkturinstitutet underkänner regeringens miljöbilsplaner

TRANSPORT. Regeringens planer på en ny miljöbilspremie, ett bonus-malus-system, får tummen ner. Risken är att bilarna blir fler och att försäljningen av bränsletörstiga bilar ökar i andra EU-länder, enligt Konjunkturinstitutet.

Johanna Alskog

Senast den 29 april nästa år ska utredaren Petter Classon presentera ett förslag för regeringen på ett så kallat bonus-malus-system för miljöbilar. Det vill säga ett system som belägger inköp av bilar med höga utsläpp med en straffavgift och premierar inköp av utsläppssnåla bilar.

Men Konjunkturinstitutet ser inte med blida ögon på idén och anser att det finns bättre sätt att uppnå minskade utsläpp från biltrafiken än ett bonus-malus-system.

Sverige hindrar övriga EU

- Sverige kan knuffa ut de bränsletörstiga bilarna till andra EU-länder och hejda dem från att nå sina klimatmål, sade forskningschefen Eva Samakovlis vid det seminarium där Konjunkturinstitutets årliga miljöekonomiska rapport presenterades.

Orsaken till detta är konstruktionen av EU:s avgasdirektiv som anger en utsläppsgräns för biltillverkarnas samlade bilförsäljning inom EU. "Det svenska bonus-malus-systemet bidrar alltså inte till en snålare fordonspark inom EU. Effekten blir i stället att svenska bilister subventionerar bilproducenternas arbete med att klara EU:s koldioxidkrav" skriver Konjunkturinstitutet i sin rapport.

Det är hur mycket jag kör som påverkar utslåppen, inte om jag har en bil eller inte.

Runar Brännlund, ordförande för Konjunkturinstitutets vetenskapliga råd

Konjunkturinstitutet anser dessutom att ett bonus-malus-system riskerar att öka antalet bilar och dessutom öka trafiken, eftersom bränslesnåla bilar är billigare att köra. I stället bör klimatarbetet riktas in på att minska körningen, vilket skulle harmoniera bättre med EU:s regelverk om utsläppsgränser för de bilar som säljs.

- Det finns ett behov att se över nya formerna för en körsträckebegränsande beskattning, exempelvis kilometerskatt, sade Eva Samakovlis.

Sverige ingår i en bubbla

Konjunkturinstitutets slutsats om att ett bonus-malus-system inte skulle påverka EU:s totala bilpark gjorde intryck på Gunnar Lindberg, chef för Transportsforskningsinstitutet i Norge, som kommenterade rapporten.

- Här finns alltså en bubbla och det avgör vad som är meningsfullt att göra på det här området. Svensk politik riskerar alltså att inte ge någon effekt för EU:s utsläpp, sade Gunnar Lindberg. 

Runar Brännlund, ordförande för Konjunkturinstitutets vetenskapliga råd, instämde i rapportens slutsatser.

- Vi delar slutsatsen att bonus-malus inte är ett kostnadseffektivt styrmedel, sade han och slog ett slag för kilometerskatten:

- Bilen släpper inte ut något när den står still. Men en kilometerskatt, där beskattar vi de facto utsläppen.

Dokumentation

Läs Konjunkturinstitutets rapport Miljö, ekonomi och politik 2015

Läs regeringens direktiv till Bonus-malus-utredningen här.



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00