Debatt

Tier: Var är satsningen på elsparkcyklar, Stockholms stad?

Mikromobilitetens roll lyser med sin frånvaro i Stockholms stads budget trots andra satsningar på en grönare stad. Det skriver Dan Nerén, policychef TIER Mobility.

Bara under 2022 gjordes över 20 miljoner resor med delade elsparcyklar i Sverige, skriver debattören.
Bara under 2022 gjordes över 20 miljoner resor med delade elsparcyklar i Sverige, skriver debattören.Foto: Tim Aro/SvD/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Stockholm står vid en vändpunkt. Stadens målsättning att minska transportutsläpp med 80 procent jämfört med 2010, och ambitionen om en utsläppsfri innerstad till 2030, signalerar en tydlig riktning mot ett grönare, renare och mer framkomligt Stockholm. Beslut såsom förbudet av fossildrivna bilar i stadskärnan och höjda parkeringsavgifter för boendeparkering visar på ett starkt engagemang. Men trots dessa framsteg, saknas det en viktig komponent i budgeten för 2024: delad mikromobilitet.

Överdriven jakt på felparkerade fordon

Delad mikromobilitet har revolutionerat hur människor rör sig i många europeiska städer, så även i Stockholm. Bara under 2022 gjordes över 20 miljoner resor med delade elsparcyklar i Sverige. Dessa resor motsvarar en minskning av över 2,2 miljoner bilresor, vilket innebär mindre trängsel, utsläpp och buller. Trots detta, när vi granskar Stockholms stads budget, lyser mikromobilitetens roll med sin frånvaro.

Medan investeringar i kollektivtrafik, cykelvägar och laddinfrastruktur för elbilar är vitala steg, får vi inte förbise potentialen hos delade elsparkcyklar och elcyklar. Kombinerat med kollektivtrafiken kan dessa tjänster kraftigt minska antalet korta bilresor i staden. Men, trots deras betydelse, belastas de av de högsta kommunala avgifterna i Europa.

För att stadens ambitioner ska bära frukt krävs en holistisk plan där samtliga lösningar, inklusive delad mikromobilitet, beaktas och uppmuntras.

Dessutom försvåras situationen av en närmast överdriven jakt på felparkerade fordon i Stockholm, som tycks fokusera mer på millimeterprecision än på stadens framkomlighet och trafiksäkerhet. Detta riskerar i praktiken att försvåra förändringar i resebeteenden på systemnivå, vilket är nödvändigt för att nå våra klimat- och trafikmål.

Uppmuntra mikromobiliteten

Det är dags för Stockholm att omvärdera sin inställning. För att uppnå stadens målsättning om en hållbar stad krävs samarbete på alla nivåer – lokal, regional och nationell samt mellan det offentliga och privata. Delad mikromobilitet bör ses som en central del i detta samarbete, integreras i stadsplaneringen, och stödjas som en nyckelkomponent i stadens gröna omställning.

Det rödgröna styret i Stockholm har visat sin ambition att leda staden mot en hållbar framtid men har missat en avgörande komponent i stadens hållbarhetspussel. För att stadens ambitioner ska bära frukt krävs en holistisk plan där samtliga lösningar, inklusive delad mikromobilitet, beaktas och uppmuntras. Låt oss verkligen sträva efter ett Stockholm som är både hållbart, innovativt och framkomligt för alla.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00