Debatt

Öresundsregionen behöver en egen metro

Öresundsintegrationen behöver en omstart efter år av negativ utveckling. Med en Öresundsmetro skulle restiden mellan Öresundsregionens två största städer halveras till cirka 20 minuter, skriver Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och Philip Sandberg (L).

Öresundsmetron skulle bidra till att framtidssäkra och maximera nyttan av en redan gjord tung investering i Öresundsbron, skriver debattörerna.
Öresundsmetron skulle bidra till att framtidssäkra och maximera nyttan av en redan gjord tung investering i Öresundsbron, skriver debattörerna.Foto: Johan Nilsson/TT
Katrin Stjernfeldt Jammeh
Philip Sandberg
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

I dag träffas riksdagens trafikutskott och det danska folketingets Transportudvalg i Själland och Skåne. Efter flera år av negativ utveckling i Öresundsintegrationen, bland annat till följd av gränskontroller i samband med flyktingkrisen 2015 och stängda gränser under coronapandemin, är det hög tid att länderna tar steg för en framtidsinriktad nystart.

Utred en Öresundsmetro

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. När den står klar år 2029 kommer restider att förkortas väsentligt. Södra Sverige hamnar i en ny nordeuropeisk kontext som, rätt hanterad, kommer att innebära stora möjligheter för ökad handel, jobbtillväxt och internationellt utbyte. Samtidigt väntas även tågtrafiken på den befintliga Öresundsbron att öka väsentligt framöver och risken är att denna blir en flaskhals, såväl för industrin som för persontrafiken. Vi uppmanar länderna att tillsätta en mellanstatlig utredning kring en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn.

En Öresundsmetro skulle ge en bättre fungerande arbetsmarknad och säkra fortsatt ekonomisk utveckling i Öresundsregionen. 

Med en Öresundsmetro skulle restiden mellan Öresundsregionens två största städer halveras till cirka 20 minuter. Drygt en miljon fler människor än i dag skulle få pendlingsavstånd tvärs över Öresund på mindre än en timme. En styrka med Öresundsmetron är att den skulle docka rakt in i Köpenhamns metrosystem och vara lätt att integrera med kollektivtrafiken på den svenska sidan. Pendlare och besökare skulle få det lättare att förflytta sig mellan Danmark och Sverige, utan att ta bilen.

Köpenhamn med omnejd lider i dag av arbetskraftsbrist och kommer att fortsätta göra så under många år framöver. Därför ser vi ett ökande intresse från det danska näringslivets sida att knyta Malmö-Lund-regionen och övriga Skåne närmare Själland. En Öresundsmetro skulle ge en bättre fungerande arbetsmarknad och säkra fortsatt ekonomisk utveckling i Öresundsregionen.

Lyft bort pendlingen

För en stad som Lund innebär Öresundsmetron att det blir ännu lättare att attrahera utländska forskare. Närheten till Köpenhamn var ett av skälen till att forskningsanläggningarna ESS och Max IV-laboratoriet hamnade i Lund.

Men för Sverige som nation är det kanske ändå klimatomställningen och den svenska exporten som gör Öresundsmetron mest intressant, eftersom den ger bättre transportmöjligheter och utökad transportkapacitet till övriga Europa. Genom att ”lyfta bort” daglig pendling från den befintliga Öresundsbron till ett separat tunnelbanesystem kommer spårutrymme att frigöras så att fler godståg, nattåg och andra fjärrtåg kan gå på bron i framtiden. På så sätt bidrar Öresundsmetron till att framtidssäkra och maximera nyttan av en redan gjord tung investering i Öresundsbron.

Ge Öresund en nytändning

Öresundsregionen är viktig både för Sverige och för Danmark. Här skapas mer än en fjärdedel av ländernas samlade BNP. Därför är det klokt att investera i regionen och att blicka framåt. Att förverkliga det som skulle bli Europas första tunnelbana mellan två länder kan ge en nytändning i relationen mellan Danmark och Sverige. Dessutom är det bra för ekonomin och bra för klimatet.

Vi hoppas att ledamöterna i det svenska och danska trafikutskottet ser de möjligheter som en Öresundsmetro kan skapa. Och att de efter mötet verkar för att tillsätta en mellanstatlig utredning kring Öresundsmetron med sina respektive regeringar. Det är hög tid för en nystart av Öresundsintegrationen. En nystart som bygger på grön tillväxt och handel, klimatomställning och en förstorad arbetsmarknadsregion i Öresund.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00