Ingen tid för ”laddångest” – EU-överenskommelse klar
Löpande från 2025 och framåt ska medlemsländerna leva upp till ett antal nya krav när det kommer till att ha alternativ bränsleinfrastruktur på plats. Men i och med att marknaden rör på sig fort, så är det inte självklart att alla målen behövs, menar branschexpert.
![Kraven på 1,3 kilowatt publik laddning för varje ny elbil ses som ett av de mest ansträngande i Sverige. <br>](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.se/images/article/46163/20681.jpg)
Foto: Christophe Licoppe, European Union, 2023
![Jacob Hederos](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.se/images/Writers/112-jacob-hederos-2-48.jpg)
Jacob Hederos
Redaktör och reporterBRYSSEL. Efter ett antal förhandlingsrundor kunde lagstiftarna enas tidigt på tisdagsmorgonen om ramarna för alternativa bränsleinfrastrukturförordningen. Därmed står det klart att det är ett gediget paket av bränsleinfrastrukturkrav som medlemsländerna