Debatt

Resebranschen: Gör om EU-förslaget som försämrar konsumentskyddet för resor

EU-kommissionens förslag om ett utökat konsumentskydd för paketresor ställer orimliga krav på europeiska researrangörer. Det anser flera företrädare för den nordiska reseindustrin.

Om EU ställer för tuffa krav på researrangörer finns det en risk för att reseföretag väljer att sälja resetjänster som kringgår lagstiftningen, menar debattörerna.
Om EU ställer för tuffa krav på researrangörer finns det en risk för att reseföretag väljer att sälja resetjänster som kringgår lagstiftningen, menar debattörerna.Foto: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Samtliga debattörer

Didrik von Seth
Svenska resebranchföreningen SRF
Audun Pettersen
Virke Norge
Heli Mäki-Fränti
SMAL Finland
Jakob Hahn
Danmarks Rejsebureauforening DRF
Henrik Specht
Rejsearrangører i Danmark RID

EU-kommissionen publicerade den 30 november förra året ett antal förslag till ändringar i EU:s regelverk för resesektorn. Initiativet har haft som syfte att komma till rätta med tillkortakommanden i bland annat paketresedirektivet som blev tydliga under pandemin.

Modifiera förslaget

Direktivet, som ger konsumenter ett omfattande skydd vid köp av paketresor, föreslås få några justeringar och tillägg som vi menar kommer leda till att konsumenter som köper paketresor kommer att få ett lägre skydd jämfört med i dag. Därför anmodar vi, den samlade nordiska reseindustrin, våra regeringar att verka för att kommissionens förslag återremitteras eller i vart fall kraftigt modifieras.

Allmänt anser vi att förslaget ger ett intryck av att inte vara så genomarbetat som man kan önska. Flera av förslagen är otydliga och ger utrymme för olika tolkningar, vilket riskerar att orsaka tvister. Vi hade föredragit att EU-kommissionen utvärderade och utredde förslaget ordentligt, i stället för att stressa fram ett otydligt och ogenomtänkt förslag.

De nordiska branschorganisationerna för reseindustrin är i grunden positiva till lagstiftningen, vilken ger resenärer långtgående rättigheter vid köp av en paketresa, jämfört med om resenären köper enskilda resetjänster. Vi anser dock att regelverken måste vara balanserade. Alltför långtgående rättigheter medför en stor risk för att reseföretag väljer att sälja resetjänster på ett sätt som gör att de faller utanför lagstiftningen, vilket medför att färre resenärer är skyddade.

Priserna kommer stiga

Kommissionens förslag har därför mötts av blandade reaktioner. De nordiska branschföreningarna välkomnar åtgärderna för att öka tydligheten i regelverken samt påskynda underleverantörers återbetalningar till arrangörer. Bland annat ska leverantörer som flygbolag och hotell tvingas återbetala till researrangörer inom sju dagar efter att en resa ställts in. Under pandemin förekom det att leverantörer väntade i ett och ett halvt år på att betala tillbaka.

Flera av förslagen är otydliga och ger utrymme för olika tolkningar, vilket riskerar att orsaka tvister.

Däremot föreslår kommissionen en begränsning för arrangörer att begära förskottsbetalningar av konsumenter. Flertalet av underleverantörerna av resetjänster kräver förskottsbetalningar i många fall på ett halvår eller mer. Flygbiljetter ska till exempel betalas inom en vecka. Detta innebär att arrangörer kommer att behöva ligga ute med dessa förskott vilket driver upp priserna av paketresor.

Resegarantisystemen som finns i hela EU skyddar paketresenärers förskottsbetalningar mot researrangörens insolvens. Således är konsumenterna redan skyddade. Vi tycker därför att detta är fel väg då det främst kommer att drabba mindre och medelstora resebolag samtidigt som konsumentskyddet försvagas då fler kommer att välja bort paketresor eller boka resor med arrangörer utanför EU.

”Riskerar att skapa problem”

Väljer man att boka de olika delarna i en paketresa separat eller med en arrangör utanför EU försvinner skyddet som ger resenären trygghet före och under resan. Vi saknar också de nödvändiga verktyg som krävs för att effektivt hantera större kriser, som pandemin. Detta tycker vi är märkligt då anledningen till revisionen var just covid19-pandemin.

Kommissionen föreslår även en utvidgning av definitionen av begreppet paketresa. Som det är skrivet nu är förslaget otydligt och riskerar att skapa problem. Eftersom bokning av en paketresa utlöser en stor mängd skyldigheter för arrangören, såväl innan som efter bokningen, är det orimligt att en resenär ensidigt efter bokning ska kunna göra om köpet av en enskild resetjänst till en paketresa. Om denna möjlighet finns kommer reseföretag som säljer resetjänster att tvingas lagra resenärens personuppgifter, vilket kan ifrågasättas ur personuppgiftshänseende. Det saknas vidare motivering till denna utvidgning.

Orimliga krav

Enligt befintlig lagstiftning har en resenär rätt att avboka en resa utan kostnad om det föreligger extraordinära och oundvikliga omständigheter på resmålet som påverkar paketresans genomförande. Kommissionen föreslår en utvidgning av bestämmelsen till att även omfatta händelser på resenärens hemort eller avreseorten.

En arrangör som kan genomföra en paketresa i enlighet med avtalet, kan således bli tvungen att återbetala resans pris på grund av händelser som är utanför arrangörens kontroll trots att sådana händelser inte påverkar de tjänster som arrangören har sålt. Vi anser att bestämmelsen lägger ett orimligt ansvar på arrangören. För denna typ av händelser finns vidare ett väl utvecklat system med rese- och avbokningsförsäkringar.

Det är därför av stor vikt att kommissionens initiativ återremitteras eller omarbetas så att ett nytt förlag kan tas fram där konsumentskyddet stärks på riktigt utan att medföra orimliga krav på europeiska arrangörer.

Nämnda personer

Didrik von Seth

Generaldirektör, Svenska resebranschföreningen

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00