Debatt

Därför måste Bromma flygplats läggas ned

Det finns ett enkelt sätt att öka Arlandas passagerarantal och därmed dess attraktivitet: att så snart som möjligt flytta över all trafik från Bromma till Arlanda. Det skriver Erik Bergkvist (S), Europaparlamentariker och ledamot i transportutskottet.

Arlanda och Bromma kannibaliserar just nu på varandras reguljärtrafik, skriver debattören.
Arlanda och Bromma kannibaliserar just nu på varandras reguljärtrafik, skriver debattören.Foto: Stina Stjernkvist/TT
Erik Bergkvist
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

SAS får Air France-KLM som nya ägare. Det ritar om spelplanen för den nordiska flygtrafiken, speciellt när den danska staten ökar sitt ägande i förhållande till Norge och Sverige. Arlanda riskerar att bli den stora förloraren när Kastrup blir portalen till Europa. Nu måste regeringen agera för den svenska konkurrenskraften och säkra Arlandas framtid som internationell flyghubb. Första steget: flytta all reguljärtrafik från Bromma till Arlanda.

Sverige har skäl till oro

Den europeiska transportkartan förändras just nu i snabb takt. EU-förhandlingarna om de närmaste decenniernas infrastruktursatsningar i TEN-T närmar sig slutfasen. Samtidigt har Europaparlamentet just slutgodkänt ny lagstiftning för flygets gröna omställning. De länder som inte agerar nu kommer att hamna ohjälpligt efter.

Sverige har länge haft skäl till oro på flygfronten. En vältrafikerad internationell flyghub är viktig för konkurrenskraften, inte minst för ett litet och exportberoende land. Samhällsekonomiskt är det en god vinstaffär. Både Kastrup och Gardermoen har fler resenärer än Arlanda, och när Helsingfors nu riktar om sitt fokus från Asien till Europa efter att ryskt luftrum stängts blir konkurrensen ännu hårdare.

Sverige bakbinder sig självt genom att splittra flygtrafiken mellan Arlanda och Bromma. Passagerarvolymen är avgörande för att flygbolag ska satsa på linjer och förbindelser. Finns inte resenärerna hamnar investeringarna någon annanstans.

Akut läge

Med beskedet om SAS nya ägarstruktur blir plötsligt läget akut. Arlanda lär fortsatt vara det nationella flygnavet, men risken är överhängande att flygplatsen allt mer får inrikta sig på att mata Kastrup med passagerare. Ifall förbindelserna från Arlanda blir för magra kan det trigga en dominoeffekt som innebär att dagens flygtrafik från exempelvis Umeå och Luleå hellre möter bättre anslutningar i Helsingfors eller Oslo.

Sverige bakbinder sig självt genom att splittra flygtrafiken mellan Arlanda och Bromma. 

Det positiva är att ödet ännu inte är beseglat. I förhandlingarna om EU:s lagstiftning för flygets omställning lyckades vi socialdemokrater säkra bland annat användningen av svenskt biobränsle från skogen i flygtanken. Europas flygplatser ska från och med nu tillhandahålla hållbara flygbränslen, och då Sveriges biobränsleproduktion leder utvecklingen i Europa har Arlanda gyllene förutsättningar att positionera sig för framtiden.  

Dessutom finns ett enkelt sätt att öka Arlandas passagerarantal och därmed dess attraktivitet, och det är att så snart som möjligt flytta över all trafik från Bromma till Arlanda. Inga andra nordiska flygplatser har samma närliggande konkurrens.

Bromsklossen Bromma

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) meddelade i februari i år att Bromma blir kvar för elflygets utveckling. Det är lovvärt, men det adresserar inte det verkliga problemet: att Arlanda och Bromma just nu kannibaliserar på varandras reguljärtrafik. Så länge det inte finns någon plan kommer Sverige att fortsätta att frivilligt skänka bort sin konkurrenskraft till våra nordiska grannar.

Med den svenska statens numera marginella roll i SAS kommer vi inte längre att kunna lita på draghjälp för att bibehålla Arlanda som pålitlig internationell flyghub. Därför måste nu regeringen agera snabbt för att hantera den bromskloss som Bromma flygplats i dag utgör.

Nämnda personer

Andreas Carlson

Infrastruktur- och bostadsminister (KD), ledamot i partistyrelsen
Fristående kurser i kommunikation, Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, fristående kurs i juridik, Lunds universitet

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00