Debatt

Utan satsningar på järnvägen kommer inte Sverige att nå klimatmålen

Regeringen behöver inkludera investeringar i järnvägen i sin klimatpolitiska handlingsplan. Det skriver Björn Asplund och Anne Geitmann, Swedtrain.

Det behövs ökad kapacitet och tillförlitlighet inom järnvägen, skriver debattörerna. 
Det behövs ökad kapacitet och tillförlitlighet inom järnvägen, skriver debattörerna. Foto: Janerik Henriksson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

I sin rapport om hur Sveriges klimatpolitik bör utformas för att anpassas till EU:s nya klimatpaket pekar John Hassler på att transportsektormålet behöver skärpas och ha snabb elektrifiering av transportsektorn som fokus. Swedtrain håller med om att investeringar i eldrivna fordon och laddinfrastruktur är av stor betydelse. Tyvärr har Hassler helt missat järnvägens potential, som är det mest energieffektiva och miljövänliga transportslaget.

Öka andelen resor med kollektivtrafik

Transportsektorn i Sverige står för ungefär 30 procent av landets koldioxidutsläpp. För att uppnå EU:s klimatmål om minskade utsläpp med minst 55 procent till 2030, krävs betydande åtgärder. Att överföra passagerar- och godstrafik från väg till järnväg är avgörande för att dessa mål nås – dock behövs ökad kapacitet och tillförlitlighet inom järnvägen.

Hasslers rapport nämner vikten av att öka kapaciteten på Malmbanan, men det krävs betydligt mer för att möta det växande transportbehovet från exempelvis Sveriges expanderande basindustri och de stora nyetableringarna i norr, samt den ökande godstrafiken efter öppnandet av Fehmarn Bält-förbindelsen i Sydsverige. Den elektriska järnvägen spelar en oumbärlig roll då den förbrukar endast hälften så mycket energi per lastenhet som en ellastbil. Dessutom är järnvägen det enda alternativet för transporter som är riktigt tunga, stora eller har omfattande volymer.

Tyvärr har Hassler helt missat järnvägens potential, som är det mest energieffektiva och miljövänliga transportslaget.

Ett annat sätt att minska andelen energiintensiva trafikslag är att öka kollektivtrafikens andel av resorna. Denna aspekt stämmer väl överens med regeringens ambitioner att förbättra arbetspendlingen, men är helt utelämnad i Hasslers rapport.

Järnvägen har enorm potential

Swedtrain uppmanar därför regeringen att inkludera investeringar i järnvägen i sin klimatpolitiska handlingsplan och föreslår konkreta åtgärder:

  • Öka kapaciteten för järnvägen i norra Sverige och koppla ihop norra och södra Sverige genom att påskynda utbyggnaden av Malmbanan och Norrbotniabanan.
  • Påskynda införandet av digitala automatkoppel för godstrafik för att öka kapaciteten och robustheten i den befintliga järnvägsanläggningen.
  • Accelerera införandet av ett modernt signalsystem (ERTMS) som kan öka den befintliga järnvägens kapacitet med cirka 25 procent, vilket i Sverige motsvarar ungefär 300 mil frigjord kapacitet i elektrifierad järnväg.
  • Skapa incitament för privatpersoner att välja kollektivtrafik i och mellan större städer.
  • Investera i åtgärder för att minska restiden på sträckorna Stockholm-Köpenhamn och Stockholm-Oslo för att göra tågresor till ett konkurrenskraftigt alternativ till bil och flyg.
  • Inför målstyrda upphandlingar av underhåll för att premiera lösningar som kan utföras på kortare tid eller som på annat sätt minimera påverkan på trafiken.

Swedtrain håller med om att en fokus på elektrifiering av transporter är nödvändigt för att nå klimatmålen. Men vi vill påminna regeringen om att järnvägen sedan länge är elektrifierad - och med rätt åtgärder har en enorm potential till att bidra till minskade utsläpp med samtidigt ökad transportkapacitet.

Nämnda personer

John Hassler

Professor i ekonomi Stockholms universitet
fil. dr. nationalekonomi (Massachusetts Institute of Technology, 1994)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00