Trafikverkets ordförande slår tillbaka mot kritiken: Inte mycket spelutrymme
Den 11 december träder ett nytt planeringssystem i kraft för tågbranschen, som ser en stor risk för att införandet kommer leda till förseningar och inställda tåg i jul- och nyårstrafiken. Men Trafikverkets ordförande menar att valmöjligheterna är få, och betonar att säkerheten inte är hotad.
Jacob Hederos
Redaktör och reporterNästa vecka kan införandet av den nya tågplanen och tågplaneringen leda till omfattande störningar i tågtrafiken, varnar både bransch- och myndighetsföreträdare. Men situationen är också ansträngd på flera håll, menar Trafikverkets ordförande Britt Bohlin (S), som samtidigt tillägger att valmöjligheterna är begränsade.
– Det är ju så här att vi ska införa nya trafikplaner runtom i hela EU då, så just när det gäller tidpunkten har vi inte mycket spelutrymme. Vi är inte en öde ö, utan vi är en del av detta naturligtvis. Men det här är ett utvecklingsarbete som pågått under väldigt lång tid och det är väldigt svårt och väldigt komplext. Men det behöver ändå göras därför att det är ett utvecklingssteg som vi med hjälp av tekniken kommer bli ännu duktigare av, säger Britt Bohlin till Altinget i en längre intervju. Hon fortsätter:
– Men det är klart att ett införande alltid är en utmaning. Men det är inte så att det utifrån Trafikverkets sätt att se det, som vi diskuterat det i styrelsen, finns några stora säkerhetsrisker i detta. Utan det finns osäkerheter, men det finns en beredskap för dessa.Det är klart att ett införande alltid är en utmaning.
Om alla andra ska göra detsamma, har ni fått koll på hur de andra ligger till?
– Nej, jag har inte följt det på det sättet. Jag antar att det är ungefär samma problematik. Min bild är att den nya tekniken inte finns på plats någon annanstans. För om det vore ett färdigt och välfungerande system så vore det bara att implementera ”pang bom”. Då skulle vi naturligtvis gjort det.
Hur har samtalet gått hos er i styrelsen, med tanke på att ni varit förberedda på att allt skulle införas samtidigt?
– Vi har varit informerade i styrelsen på de olika mötena här. Och vi konstaterar att det inte finns många vägval att göra, helt enkelt. Nu har vi slagit in på den här vägen, och det är alldeles nödvändigt att göra det. Och då får vi fullfölja detta, utan att vi sätter någonting på spel, säger Trafikverkets ordförande och fortsätter:
– Att det kan bli förseningar, det har vi beredskap för, precis som om det kommer snö. Men det går inte att stoppa den här processen, utan vi måste bli av med block och pennor när det gäller tågplaneringen.Nu har vi slagit in på den här vägen, och det är alldeles nödvändigt att göra det.
Vilket ansvar har Trafikverket för den här situationen?
– Jag tror att det är lite olika. I grunden är det så att vi har haft väldigt nära dialog med alla de som arbetar med tågbranschen, och försöker att hålla en bra dialog. Men det är ju svårt, för alla. Vi måste ha lite respekt för varandras uppgifter här också. För syftet med alltihopa är ändå att göra det säkrare, bättre och snabbare.
Vilket ansvar har ni i styrelsen för att det här inte har rullat på bättre?
– Styrelsen har väl i grunden ansvaret för det mesta som rör sig. Men jag kan inte se att vi kunde fattat något annat beslut, eller att vi skulle kunna sätta stopp för den här utvecklingen. Den kunskapen har inte vi i styrelsen, det kan jag bara säga.
Hon uppger samtidigt att hon har förståelse för branschens farhågor, och välkomnar de förebyggande åtgärder som vidtagits, bland annat att SJ bokat upp ett stort antal bussar.
– Det är väl så att det gäller för alla aktörer i en sådan här omställning att säkra upp saker och ting. Men det är inte så att vi utsätter någon för fara för att åka tåg nu natten mellan söndag och måndag. Utan det kan i så fall bli förseningar, och det kan bli att man får ta buss i stället. Det är tyvärr någonting som händer, med eller utan teknikutveckling. Jag var i Stockholm förrförra helgen, det är ju som det är, säger Bohlin, apropå det kraftiga snöfallet som drabbade östkusten.
Britt Bohlin har utöver ordförandeuppdraget på myndigheten haft flera parallella utredningsuppdrag det senaste året. Senast lämnade hon slutbetänkandet för utredningen om behovet av skyddsrum, och i januari ska utredningen av den framtida finansiering av postutdelningen presenteras.
Samtidigt som det varit mycket dialog, så har Trafikverkets kommunikation även kritiserats av branschen. Borde myndigheten agerat annorlunda?
– Jag kan inte svara på det om varenda del i kommunikationsprocessen. Men jag vet ju – eftersom vi har fått rapporter i styrelsen – att man gjort sitt allra, allra bästa från Trafikverkets sida. Men det är ett problem och ett system som inte är färdigutvecklat, utan det har fått bli till under resans gång, och då är det klart att det är bekymmersamt.
Transportstyrelsen har hotat med föreläggande, och vite riskeras. Hur ser du på den egna myndighetens arbete med att lösa ut det hela?
– Jag har inte satt mig in i frågan om böter, utan jag utgår från att vi kommer att sköta det på ett bra sätt.
Nu har det sagts att Trafikverket ska anställa ytterligare 100 personer till planeringen. Men tycker ni från styrelsen att de fortsatt har saker att göra?
– De rapporter vi har fått från ledningen leder fram till att vi kommer att klara den här situationen. Det kommer att bli svårt och jobbigt, men vi kommer att klara det. Och det kommer att ge oss ett verktyg som vi absolut behöver för framtiden, så att det inte blir som det blivit i år, med förseningar och det ena med det tredje. Det är den bilden vi har fått i styrelsen, och vi har inte haft anledning att tvivla på det.
Hur nära följer ni situationen i styrelsen?
– Vi följer det ganska noga. Jag vill inte gå in på exakt hur och när och var. Vi har den uppföljning vi vill ha, och jag har täta kontakter med generaldirektören, i den här frågan och andra.
Hur ser du på frågan om medborgarnas förtroende har naggats i detta sammanhang?
– Ja, det är viktigt. Och det är också så att det är många aktörer och det är många som, känner jag också, vill säga att när något går fel så vill de ha någon att skylla på. Om jag kan uttrycka det så. Och jag är inte så säker på att det är Trafikverket man alltid ska peka på. Men låt oss nu se vad som händer. Det kanske går väldigt bra, och vi kanske har ett nytt system som fungerar utmärkt, det är också en möjlig utveckling.Låt oss nu se vad som händer. Det kanske går väldigt bra, och vi kanske har ett nytt system som fungerar utmärkt
Vad oroar dig mer generellt i den rådande situationen i myndighetens arbete med att leva upp till sitt uppdrag? Kommer jag ringa dig om två månader igen om något annat som tränger på?
– Nej alltså, vi har ju redovisat till riksdag och regering våra förutsättningar och våra underlag inför den tioårsplan som vi arbetar med nu. Det finns väl alltid saker som kan dyka upp under resans gång som är oförutsedda. Det kan ha att göra med saker som vi inte kan påverka, såsom komponentbrist och annat. Men mot den bakgrunden, skulle jag säga att vi har en professionell organisation som arbetar väldigt väl i en väldigt komplex miljö och gör väldigt svåra saker, säger Bohlin och fortsätter:
– Det har jag stor respekt för, komplexiteten i det hela. Det vi gör nu är vårt yttersta för att vi i en så omvälvande tid som vi är nu – med krig i området och bränslepriser och allt det andra – ska orka gå in i långa projekt bland annat med de vi samarbetar med. Det är en utmaning för alla i byggbranschen.
Inför julhelgen räknar både Trafikverket och SJ med stora problem i tågtrafiken. När är det dags att någon avgår, och i så fall - hjälper det ens?
– Det kan man fundera över. Men det är klart. Det finns alltid ett ansvarsutkrävande. Och för styrelsens del så har vi uppdragsgivare, och vi har en Riksrevision som tittar på vad vi gör. Jag tänker att vi kommer att granskas i vanlig ordning. Vi får se vad de kommer fram till.
Just det, är det något som kommer på torsdag som du vill berätta?
– Nej, och det vill jag inte berätta i sådana fall. Men jag kan berätta att vårt förhållande med Riksrevisionen är väldigt gott. De är ett väldigt viktigt och verkningsfullt stöd, för att det ska bli en bra verksamhet i verket.