Debatt

SD: Eneroth har häpnadsväckande låga ambitioner

Hur infrastrukturministern kan anse att regeringens agerande kring mobilitetspaketets införande varit något annat än saktfärdigt visar på ministerns ambitioner att driva sitt departement. Jag och SD har högre ambitioner, skriver Thomas Morell (SD) i en slutreplik.

Drygt 18 månader efter att det så kallade mobilitetspaketet antagits av EU kom regeringen med sitt förslag. Saktfärdigt, menar Thomas Morell (SD).
Drygt 18 månader efter att det så kallade mobilitetspaketet antagits av EU kom regeringen med sitt förslag. Saktfärdigt, menar Thomas Morell (SD).Foto: Fredrik Sandberg/TT
Thomas Morell
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) replik på min debattartikel om regeringens saktfärdighet rörande den yrkesmässiga trafiken andas självgodhet och är spretig i sina angrepp på mig och SD.

Läs också

Låt mig börja i vad min ursprungliga kritik av regeringen och därmed Tomas Eneroth bottnar i. Den 30 juli 2020 antogs det så kallade mobilitetspaketet av EU. Drygt 18 månader senare kommer regeringen med förslag, vilket skickats till lagrådet för yttrande. Går det som det är tänkt träder de svenska reglerna i kraft den 15 juni 2022. Hur Eneroth kan anse att detta är något annat än saktfärdighet visar möjligen på ministerns ambitioner att driva sitt departement. Jag och SD har högre ambitioner.

”Osannolikt låg nivå”

Eneroth fortsätter med att hävda sin och regeringens förträfflighet genom att lyfta fram att antal ärenden olaga cabotage (transport av gods inom Sveriges gränser utfört av företag registrerade utanför Sverige) har ökat procentuellt sett och att detta är ett resultat av 100 miljoner kronor till Polismyndigheten. Den officiella statistiken från just Polismyndigheten visar att antalet redovisade ärenden 2017 var 65 till antalet i hela Sverige. Och 2020 låg siffran på 190.

Under hela min tid i riksdagen har S konsekvent valt att uttrycka sig nedvärderande och hånfullt mot oss.

Sålunda konstaterar åtminstone jag att 65 ärenden 2017 är en helt osannolikt låg nivå och visar snarare på just det jag pekar på i min artikel, det vill säga behovet av att rusta upp vägkontrollerna. Att Eneroth stolt hävdar att 100 miljoner kronor skulle lett till att nivån ökat från 65 till 190 på tre år, visar återigen på infrastrukturministerns låga ambitionsnivå.

”Nedvärderande och hånfullt”

Avslutningsvis vill jag beröra Eneroths resonemang rörande samarbetspartners. Under hela min tid i riksdagen har S konsekvent valt att uttrycka sig nedvärderande och hånfullt mot oss sverigedemokrater. Om nu Eneroth uppriktigt vill nå resultat, varför avslår Socialdemokraterna motioner från SD? Motioner som skulle leda till avsevärda förbättringar inom transportnäringen. Det är en rimlig fråga att ställa till ministern.

Läs tidigare inlägg i debatten

Eneroth (S): Tack vare S som mobilitetspaketet gått igenom i EU

Regeringen befinner sig nu i slutskedet av ett omfattande reformarbete för att skapa ordning och reda på vägarna. Thomas Morell (SD) vill att Moderaterna ska styra Sverige, ett parti som ser krav på svenska löner och villkor för lastbilschaufförer i Sverige som protektionism. Vad som är märkligt är att SD är villiga att ge makten till Ulf Kristersson (M), utan ett enda krav om schysta villkor inom yrkestrafiken, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i en replik.

SD: Ge den seriösa transportnäringen schyssta villkor

Hur är det möjligt att Sveriges regering kan vara så saktfärdig? De har knappt styrfart i frågor som rör den yrkesmässiga trafiken. Än märkligare blir det när infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) framhåller att regeringen arbetar hårt med att få mobilitetspaketet på plats. Det skriver Thomas Morell (SD).

Nämnda personer

Tomas Eneroth

Riksdagsledamot (S), vice ordförande riksbanksfullmäktige
Sociologi och statsvetenskap (Högskolan Växjö 1993)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00