Goldmann: "Här är repliken Skistar borde ha skrivit"

DEBATT. Skistar vill inte svara på vår kritik mot bolagets kampanj "Ta flyget till fjällen". Därför skriver vi nu repliken som Skistar aldrig skrev – med fem punkter om hur skidåkningen blir en självklar del av klimatarbetet, skriver Fores vd Mattias Goldmann.

Av: Mattias Goldmann
vd, tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

I en debattartikel nyligen kritiserade vi Skistars kampanj att ”Ta flyget till fjällen” där de uppmanar oss att ”Lämna bilen hemma och ta flyget till våra skidorter, enkelt och bekvämt.” Vi har fått oerhört mycket positiva reaktioner på artikeln, även från aktörer som sällan är aktiva i klimatdebatten. Men en aktör saknas i diskussion: Skistar själva. Vi tvingas nu konstatera att de inte vill replikera vår artikel och inte heller svarar på våra inviter i sociala medier. Det är synd – vi behöver en vettig diskussion om hur denna viktiga del av Sveriges attraktionskraft också kan bli en del av lösningen på de utmaningar vi står inför. Därför detta ovanliga grepp: Repliken Skistar aldrig skrev, i fem punkter.

Skistar: "Så blir skidåkningen en del av klimatarbetet"

För det första: Självklart inser vi klimathotets allvar. Skistars skrivelse i verksamhets-berättelsen, ”Följderna av växthuseffekten har debatterats under ett antal år” ska inte tolkas som tvivel, utan som en insikt om att vi inte vet följderna. Den gångna sommaren är ett bra exempel på det; vi förberedde oss för höjda havsnivåer och översvämning men fick rekordtorka och bränder. Detta stärker ytterligare bilden av att vi mycket snabbt och radikalt måste minska klimatpåverkan – eftersom det inte går att planera för följderna.

För det andra: Alla ansvarsfulla organisationer måste ha egna klimatmål. Det gäller förstås även Skistar. Samarbetspartners som SJ och Löfbergs kan tjäna som inspiration, liksom klimatlagens klimatmål som Skistar givetvis ska överträffa – den som inte gör det, är en del av problemet. Därtill sätts förstås ett slutår för fossilanvändning i linje med Fossilfritt Sveriges utmaningar och de kvarvarande utsläppen klimatkompenseras.

För det tredje: Resorna är en del av ansvaret. Juridiskt må ansvaret vara den enskilda besökarens, men i praktiken är det destinationsorten – skidanläggningen i Skistars fall – som mycket avgör hur man tar sig dit. Skistar har unikt goda förutsättningar att bidra till ett hållbart resande, med Hammarbybacken inom en timmas kollektivt resande för över en miljon människor, med Åre som nås via direkt nattåg och med Sälen som bara kräver ett byte mellan tåg och buss. Detta är ”unique selling points” jämfört med anläggningar i till exempel Alperna och ska i tider där alltfler tar klimatansvar förstås utnyttjas – tiden där skidanläggningar i Sverige marknadsförs med reklam för fossilflyg lägger vi bakom oss.

För det fjärde: Skidanläggningar är ett oerhört skyltfönster som ska utnyttjas. Att Fortums solceller driver ”solliftarna” i Åre har begränsad direkt klimatnytta, likaså att Löfbergs klimatsmarta kaffe serveras i Sälen – men den indirekta påverkan är potentiellt väldigt stor. Genom att visa hållbara lösningar i stort och smått kan skidanläggningar och andra besöksmål inspirera de tusentals människor som passerar varje dag – ett arbete som nu behöver systematiseras.

För det femte: Konsumenten bör göra klimatsmarta val. Vi uppmanar politiken att stimulera en hållbar och snabb omställning, men konsumenten kan och bör gå före. Om Skistar inte upplevs vara tillräckligt konkreta och ambitiösa i sitt klimatarbete, är det enkelt för konsumenten att välja någon av skidorterna som står för den andra halvan av marknaden och som bättre svarar upp mot klimatutmaningen.

Fores finns här för Skistar

I dagsläget har Skistar inte uttryckt sig på detta vis. Men de bör göra det. Vi finns här för dem så fort de vill bli en del av lösningen.

Forrige artikel "Kryptovalutornas framfart kräver politisk styrning" Næste artikel TU: Gör som Norge – rösta för sänkt digitalmoms TU: Gör som Norge – rösta för sänkt digitalmoms
Färre svenskar vill sola

Färre svenskar vill sola

KORTNYTT. Andelen svenskar som gillar att vara i solen har minskat jämfört med förra året och de som inte är intresserade av att vara solbruna har blivit fler, visar en undersökning från Strålsäkerhetsmyndigheten.