Allmännyttan: Satsning på laddplatser missgynnar hyresrätten 

Regeringen aviserar att de vill fortsätta satsningen på laddinfrastruktur och öka tillgången till laddplatser vid bostadshus. Sveriges allmännytta är kritiska till stödets utformning och menar att det slår orättvist mot dem som bor i hyresrätt. 

”Statsstödsreglerna gör att vi slår i taket ganska fort. Tittar vi på ett snittbolag kan vi få högst 20 procent i stöd och i de större bolagen kan vi få så lite som 2 procent i stöd”, säger Björn Berggren, energiexpert på Sveriges allmännytta.
”Statsstödsreglerna gör att vi slår i taket ganska fort. Tittar vi på ett snittbolag kan vi få högst 20 procent i stöd och i de större bolagen kan vi få så lite som 2 procent i stöd”, säger Björn Berggren, energiexpert på Sveriges allmännytta.Foto: Johan Nilsson / TT / Sveriges Allmännytta
Louise Carlsson-Örning

Regeringen vill förstärka och förlänga de befintliga satsningarna på laddinfrastruktur för lätta och tunga fordon. Satsningen aviseras i budgetpropositionen för 2024, men planeras först att tillföras under 2025 och 2026. Det innebär att om regeringen vill ändra i anslaget kan den göra det i nästa års höstbudget.

Syftet med satsningen är, enligt regeringen, att göra det lätt att ladda i nära anslutning till sitt hem oavsett vilken boendeform man har. Stödet kan bland annat sökas av företag och bostadsrättsföreningar för upp till 50 procent av installationskostnaderna. 

Slår i taket

Sveriges allmännytta ser överlag positivt på regeringens satsning. Men de är kritiska till att de allmännyttiga bolagen inte får samma möjlighet att ta del av stöden som andra bostadsbolag och fastighetsägare.

Det stöd som de allmännyttiga bostadsbolagen kan söka för att bygga laddstolpar till hyresgäster är det så kallade ladda-bilen stödet. För det sätter EU:s statsstödsregler ett tak på 200 000 euro.

Det gör att klyftorna ökar, om du äger ditt eget boende får du ett större stöd för din laddpunkt jämfört om du bor i en hyresrätt.

Björn Berggren
Energiexpert Sveriges allmännytta

– Statsstödsreglerna gör att vi slår i taket ganska fort. Tittar vi på ett snittbolag kan vi få drygt 20 procent i stöd och i de större bolagen kan vi få så lite som 2 procent i stöd, säger Björn Berggren, energiexpert på Sveriges allmännytta.

2022 införde EU-kommissionen nya riktlinjer för statligt stöd till klimat, miljöskydd och energi som gör det möjligt att göra fler undantag från statstödsreglerna när det gäller elektrifiering. Flera EU-länder har redan börjat använda möjligheterna till undantag och Sveriges allmännytta vill att även Sverige gör det. 

– Vi vill ha samma möjligheter till bidrag som alla andra och kunna bidra till att vi får en stor mängd laddplatser runt om i Sverige, säger Björn Berggren. 

Läs också

”Ökar klyftor mellan boendeformer” 

Trots regeringens intention med att öka stödet från 2025 leder stödtaket i praktiken till att det blir en skillnad i förutsättningarna mellan boendeformerna, enligt Berggren. 

– Det blir ju markant mycket mindre. Det gör att klyftorna ökar, om du äger ditt eget boende får du ett större stöd för din laddpunkt jämfört om du bor i en hyresrätt. Det gynnar inte elsystemet och det vidgar snarare klyftorna. 

Altinget har sökt energi- och näringsminister Ebba Busch angående ett möjligt undantag från statsstödsreglerna, men hon har inte återkommit. Hittills har regeringen inte indikerat att de avser att göra något åt statsstödstaket. 

 

Nämnda personer

Björn Berggren

Energiexpert Sveriges allmännytta
Fil. dr i arkitektur (Lunds tekniska högskola, 2019)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00