Mångmiljonnotan för myndigheternas reklam

Offentlig sektor lade 1,9 miljarder på reklam, pr och kommunikation från externa bolag 2021 visar en sammanställning från Dagens Samhälle och Resumé. Störst andel stod statens myndigheter för, där Arbetsförmedlingen spenderar näst mest. 

MSB:s kampanjer under pandemin fick reklamnotan att skjuta i höjden 2021. ”Folkhälsomyndigheten eller Socialstyrelsen hade kunnat ta pengarna, men det blev vi och så gjorde vi det under gemensamma logotyper. Det var en del av den svenska strategin”, säger kommunikationsdirektör Morgan Olofsson.
MSB:s kampanjer under pandemin fick reklamnotan att skjuta i höjden 2021. ”Folkhälsomyndigheten eller Socialstyrelsen hade kunnat ta pengarna, men det blev vi och så gjorde vi det under gemensamma logotyper. Det var en del av den svenska strategin”, säger kommunikationsdirektör Morgan Olofsson.Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
0:000:00