Debatt

Replik: Grundlösa anklagelser från Optikerföreningen

Optikerföreningen väljer att slå undan hjälpen för optikern och kunden och i samma slag påstå att assistenten hotar optikeryrket och försämrar kvaliteten och kundupplevelsen. Påståendena saknar verklighetsförankring, skriver Håkan Broman och Krister Duwe, Synsam Sverige, i en replik.

”Med en åldrande befolkning och en livsstil med mycket tid framför digitala skärmar uppsöker fler människor optiker för synkorrigering.”
”Med en åldrande befolkning och en livsstil med mycket tid framför digitala skärmar uppsöker fler människor optiker för synkorrigering.”Foto: Janerik Henriksson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Vi noterar debattartikeln från Daniel Skogsrud, Unni Rosengren och Marie Wallman Andersson i Svensk optikerförening där ni uttrycker oro över kvaliteten och patientsäkerheten inom optikbranschen. Vi vill klargöra några missförstånd och felaktigheter i er artikel.

Branschen måste tänka nytt

Fler människor behöver hjälp med sin ögonhälsa. Med en åldrande befolkning och en livsstil med mycket tid framför digitala skärmar uppsöker fler människor optiker för synkorrigering. För att hjälpa allt fler har branschen, liksom många vårdinrättningar, behov av att tänka nytt för att säkra att människor alltid får bästa tänkbara vård inom rimlig tid.

Läs också

Det borde inte ha undgått artikelförfattarna att modern vård sedan decennier tar hjälp av ny arbetsmetodik och teknik för att korta vårdköer, upptäcka allvarlig sjukdom och avlasta läkare eller optiker.

Att artikelförfattarna påstår att patientsäkerhet och kvalitet åsidosätts, är en allvarlig anklagelse som saknar bevis. I Norge har samma moderna teknik med en utbildad optikerassistent och legitimerad optiker som värderar data och ordinerar, använts i ett par år utan ett enda inrapporterat fall till hälsomyndigheten. Inte heller Sverige har några inrapporterade fall där kunder lidit skada eller missgynnats av samspel mellan teknik och människa. Tvärtom – ordinationen blir träffsäker. Allvarliga ögonsjukdomar upptäcks i tid och remitteras vidare till ögonläkare.

Inte rädda för förändring

Synsam för en ständig dialog med våra optiker om nya arbetssätt och teknik. Vår senaste medarbetarundersökning visar att över 90 procent är stolta, motiverade och står bakom våra värderingar: Kunden kommer alltid först, vi tar vårt ansvar och vi är innovativa. Till skillnad från Daniel Skogsrud och SRAT/Svensk Optikerförening är vi inte rädda för den förändring yrken ständigt genomgår. I stället för att lyssna in och se det positiva med den nya kollegan ”optikerassistent” väljer SRAT att slå undan hjälpen för optikern och kunden och i samma slag påstå att assistenten hotar optikeryrket och försämrar kvalitet och kundupplevelse. Påståendena saknar verklighetsförankring.

Att artikelförfattarna påstår att patientsäkerhet och kvalitet åsidosätts, är en allvarlig anklagelse som saknar bevis.

Men, vi vet att förändringar kan vara skrämmande och det är mänskligt att ta på sig skygglappar. Just därför samtalar Synsam med våra optiker om nya roller och arbetsmetodik. Optiker är ett framtidsyrke och ska yrket framtidssäkras på bästa vis så måste vi alla anamma förändringar i form av nya kollegor och ny teknik.

Även påståendet om outbildade glasögonförsäljare är nedlåtande. Sedan länge finns utbildning via yrkeshögskola. Hos Synsam genomgår optikerassistenten en gedigen internutbildning där legitimerad optiker certifierar optikerassistenten och därefter delegeras de nya arbetsuppgifterna.

Onödig oro

Optikerassistentens uppgift är att bistå optikern med att inhämta information och data om kunden i undersökningsrummet bland annat via modern AI-teknik. Optikern validerar all insamlad data och ordinerar synhjälpmedel. Varken SRAT eller kunden behöver oroa sig; en legitimerad optiker ordinerar alltid glasögon hos Synsam oavsett arbetsmetodik eller teknik. Punkt.

Vad tycker Synsams optiker? Återkoppling visar att optikern upplever att hen fått en ny kollega i optikerassistenten som med sin kompetens både avlastar och bidrar till ökad arbetsglädje. Vi får också till oss vad som kan göras bättre, för ingenting man gör i en modern verksamhet står still. Detta står i bjärt kontrast till SRAT, som säger sig hjälpa optikerna genom att stå på barrikaden och skrika ”inga förändringar”. Det om något borde göra optikern mycket orolig.

Balans mellan hållbarhet och utveckling

Avslutningsvis vill vi påminna SRAT om att driva en framtidssäkrad verksamhet kräver en balans mellan ekonomisk hållbarhet och kvalitativ tjänsteutveckling.

Om ni har konkreta bevis för att kvaliteten sänks för att Synsam arbetar för lönsamhet ber vi er dela den informationen med oss. De senaste åren har Synsams ansvar för kundernas ögonhälsa och optikerns framtid inneburit att vi nu är fler än 900 optiker i vår koncern. Vi är en arbetsgivare som satsar på optik för våra medarbetare och alla de människor som behöver hjälp med synkorrigeringar.

Synsam är alltid öppet för dialog och samarbete för att säkerställa att optikbranschen fortsätter att utvecklas för medarbetare och kunder.

Läs tidigare inlägg i debatten

Svensk optikerförening: Trots att optikerkedjorna gör storvinster snålar de på kvaliteten

Optikbranschen är extremt konkurrensutsatt. Vi är oroade över att pengarna får komma före kvalitet och patientsäkerhet. Det skriver Daniel Skogsrud, Unni Rosengren och Marie Wallman Andersson, Svensk optikerförening.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00