Kontroll avslöjade fusk i kosmetikbranschen: "Vilda västern"

FUSK. Läkemedelsverkets kontroll visade att 3 av 4 kosmetikprodukter inte uppfyllde kraven på märkning och marknadsföring. Läkemedelsverket vill öka konsumentsäkerheten och "få företagen på rätt bana". Kosmetikbranschen välkomnar mer tillsyn.

Foto: Janerik Henriksson/TT
Marie Lundahl

Läkemedelsverkets granskning av märkning och marknadsföring för kosmetiska produkter från tio webbutiker visar att endast 5 av 20 produkter uppfyllde kraven i regelverket.

Måste vara säkra

Bland annat uppdagades brister i innehållsförteckningar och marknadsföring av hudkrämer för barn, tandblekningsprodukter och ansiktsmasker.

– Ett grundkrav för att få sälja kosmetika är att de är säkra för människors hälsa, säger Magnus Crona, utredare på Läkemedelsverket, till Altinget.

– Syftet med kontrollen är att få in företagen på rätt bana.

“Riskprodukter”

Andra brister som upptäcktes var oöversatta varningstexter och avsaknad av batchnummer, en sorts spårbart säkerhetsnummer vid oönskade effekter.

– Vi valde ut riskprodukter som exempelvis hårfärger. De innehåller ofta ämnen som har en begränsning och som måste ha varningstexter och instruktioner om var på kroppen de får användas, säger han.

Enligt Crona finns en hälsorisk för konsumenter som köper en vara som saknar korrekt information.

Systematiska förfalskningar

Olof Holmer, vd på branschorganisationen Kosmetik och hygienföretagen (KoHF) välkomnar kontrollen.

– Vi har själva stämt näthandlare tidigare, och vunnit varje gång, säger han till Altinget.

Enligt Holmer förekommer systematiska förfalskningar på marknaden.

– Ibland har identifikationskoder skrapats bort och nya streckkoder klistras på. Då kan man inte identifiera produkten, när den är tillverkad eller till vem den ursprungligen såldes, säger han.

Hur påverkas tilltron till kosmetikbranschen av detta?

– De flesta företagen inom branschen följer regelverken. De som sköter sig är de som ska få finnas på marknaden.

– Om fusk får passera drabbas hela branschen.

“Vilda västern”

KoHF håller uppsikt över kosmetikamarknaden på uppdrag från sina medlemmar.

– De som kör med oschysst konkurrens ses inte med blida ögon. Att följa regelverken är nämligen inte gratis, utan kräver kunskap och extra märkningar.

Hur stort är problemet inom branschen?

– Det var mer vilda västern för några år sedan när många drog igång webbutiker och inte kände till reglerna. Det var “vi säljer lite i Sverige, tjo faderittan” över det hela.

– I dag är det avtagande, en gissning är att det är absolut max 10 procent av företagen som brister.

Företagens skyldighet

Det finns strikta regelverk för hur kosmetiska produkter får märkas och marknadsföras. Webbutiker som säljer till den svenska marknaden måste följa EU:s kosmetikalagstiftning och svensk kompletterande lagstiftning.

– Detta var ett stickprov. Men andelen fuskande företag är sannolikt högre än 10 procent, säger Magnus Crona.

Krävs mer tillsyn

Enligt Olof Holmer är det viktigt att skicka signaler till marknaden om att företag inte kommer undan, för att problemen ska minska.

– En kombination av lättbegriplig information om märkning och tillsynsärenden, säger han.

Läkemedelsverkets kontroll ledde till att bristande marknadsföring och märkning korrigerades för 4 produkter, och att 11 produkter slutade säljas. Endast ett av företagen var medlem hos KoHF.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00