Debatt

KD i Stockholm: Spendera inte 100 miljoner kronor på en fungerande verksamhet

I Jönköping tar det i snitt 45 minuter att få ett svar från 1177 för 75 procent av befolkningen. Samma siffra i Stockholm är tre minuter. Att förvärva ett företag för 100 miljoner kronor som redan löser sin uppgift är oförnuftigt. Styret i Stockholm bör tänka om, skriver representanter för Kristdemokraterna i Stockholm.   

”Medhelp Sjukvårdsrådgivning 1177 har som leverantör till regionen naturliga incitament att kontinuerligt förbättra sin service och kvalitet, en väsentlig aspekt som kan gå förlorad om bolaget blir uppköpt”, skriver debattörerna. 
”Medhelp Sjukvårdsrådgivning 1177 har som leverantör till regionen naturliga incitament att kontinuerligt förbättra sin service och kvalitet, en väsentlig aspekt som kan gå förlorad om bolaget blir uppköpt”, skriver debattörerna. Foto: Janerik Henrsson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Styret i Region Stockholm (S, C, MP med stöd av V) har valt att köpa upp sjukvårdsrådgivning på telefon, 1177, som i dag drivs av företaget Medhelp, i syfte att framgent administrera verksamheten i egen regi.  Kristdemokraterna förespråkar i stället en strategi som fokuserar på att bygga vidare på befintliga framgångsfaktorer och åtgärda brister.

Samtliga skribenter

Désirée Pethrus (KD)
Oppositionsregionråd, Region Stockholm

Carl-Johan Schiller (KD) 
Andre vice ordförande i primärvårdsnämnden i Region Stockholm

Edvin Bernhardsson (KD)
Ledamot hälso- och sjukvårdsnämnden

Med detta som bakgrund föreslår Kristdemokraterna en oberoende utredning för att säkerställa en välgrundad beslutsprocess gällande 1177 sjukvårdsrådgivningen.

En onödig investering

Att spendera 100 miljoner kronor på att förvärva ett företag som redan tillhandahåller tjänster åt regionen är en onödig investering. Medhelp Sjukvårdsrådgivning 1177 har som leverantör till regionen naturliga incitament att kontinuerligt förbättra sin service och kvalitet, en väsentlig aspekt som kan gå förlorad om bolaget blir uppköpt.

75 procent av dem som ringde Region Jönköpings 1177 fick vänta över 45 minuter på svar. I Region Stockholm ligger svarstiden för 1177 i snitt på tre minuter.

Det är heller ingen garanti, som styret verkar tro, att verksamheter drivna i egen regi automatiskt levererar högre kvalitet och effektivitet. Ett oroande exempel presenterades i Jönköpingsposten den 13 februari där man kunde konstatera att hela 75 procent av dem som ringde Region Jönköpings 1177 fick vänta över 45 minuter på svar. I Region Stockholm ligger svarstiden för 1177 i snitt på tre minuter.

Att ta tillbaka verksamheten i egen regi är inte heller någon garanti för att det blir säkrare eller mindre sårbart för digitala läckor eller hacker-attacker, vilket styret i Region Stockholm ofta anför. Avgörande för IT-säkerhet är snarare hur systemen är utformade, implementerade och underhålls, oavsett om de hanteras internt eller externt. 

Bygg vidare på en fungerande strategi 

Att bygga vidare på det som fungerar är en strategi vi kristdemokrater förespråkar. Även om Medhelp Sjukvårdsrådgivning 1177 inte är felfritt idag, har man tydligt hittat en modell som är effektiv, där kvalitet står i centrum och som har medborgarnas förtroende. Att bryta denna framgångsrika kedja är oförnuftigt.

Kristdemokraterna uppmanar nu styret att i stället upphandla verksamheten utifrån objektiva kriterier. För att säkerställa detta, efterfrågar vi nu en utredning. Vi behöver en sjukvård där medborgarna får snabba svar, men vi får aldrig tumma på kvaliteten.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00