Centerledaren Demirok låter som en marknadschef
Den vanligaste sägningen från partiledaren är att det behövs ”tydliga svar” från partiet framöver, något man i regel inte brukar behöva säga om det är just det man har varit.
Anton Säll
Debatt- och opinionsredaktörDet var en onsdag i september och Muharrem Demirok var inbjuden till kaffeträff uppe hos riksdagsjournalisterna på sjunde våningen. Träffen var välbesökt. Kanske var det för att vi riksdagsjournalister inte har särskilt mycket annat för oss med tre år till nästa val. Kanske för att Muharrem Demirok har haft en riktigt tuff start på sin partiledarkarriär med både risiga förtroendesiffror, den där skallningen som avslöjades och ett förslag om förkortat sommarlov som fick både lärarfacket och en del lokala företrädare att gå i taket.
Det bjöds på bullängd.
I veckan har riksdagens just nu mest sökande parti sin stämma. Till den reser Muharrem Demirok med tre nya program som ska peka ut riktningen för partiet. Det ena handlar om skolan, det andra om landsbygden och det tredje om klimatet och partiledaren fick frågor om samtliga.
Gång på gång återkom han till att partiet måste ge tydliga svar på frågorna som väljarna ställer. Men tydliga svar är ibland dessvärre också komplicerade och det är en del av liberalismens problem just nu, menade han.
Är det ett imageproblem? Ett politikproblem? Eller både och?
Tydlighet, ge rätt svar, väljarna har alltid rätt. Som ett mantra. Eller i vart fall som en hisspitch.
Marknadschefen Demirok
Partiet som under både Annie Lööf och Muharrem Demirok ska stå upp för den breda mitten i svensk politik har tvingats konstatera att väljarna har flyttat på sig. Landsbygdsväljarna gick åt ett håll, storstadsväljarna åt ett annat. I mitten stod Centerpartiet kvar. Utan att vara väljarnas favorit i någon av de viktigaste frågorna senaste valet, men också utan den partiledare som trots detta agerade som draglok i en valrörelse där partiets mest profilerande fråga var att man var emot Sverigedemokraterna.
Är det ett imageproblem? Ett politikproblem? Eller både och?
När Muharrem Demirok får frågor om detta talar han som en marknadschef. Partiet ska vara en ”bred kyrka” för alla typer av liberaler, säger han. När han pratar om klimatfrågan säger han att man inte kan ställa besök hos mormor emot att rädda isbjörnarna. Svaret finns nånstans däremellan, eller både och, menar han.
Det är ungefär där som det blir struligt för den nya partiledaren och för partiledningen. Vad har egentligen skogsbrukarna i Värmland och ungdomsförbundarna som vill legalisera cannabis gemensamt? Finns det en gemensam vision framåt när man inte ens är eniga i partistyrelsen om hur man ska göra med skolfrågan? Muharrem Demirok har svarat på frågor i snart en timme.
Den ensamma breda mitten
Samtalsledare Ulf Kristoffersson ber Demirok hålla sig till lite kortare svar, tiden springer iväg.
I dag åker några hundra glada centerpartister på den första ordinarie stämman sedan Muharrem Demirok valdes i februari. Men han är inte rädd för att partiledningen ska förlora några strider, i så fall ”vässas” bara partiprogrammet. Han är inte orolig för att partiets hållning i regeringsfrågan är lika svårtydd som i valrörelsen eftersom det är tre år kvar till nästa val. Ibland är man med på presskonferenser med övriga i oppositionen, ibland är man det inte, inte ens när man tycker ungefär samma i en fråga (som i fallet med folkbildningen).
Det är ensamt i den breda mitten just nu.
Bullängden är snart slut, det är bara en bit kvar. Den vanligaste sägningen från partiledaren är att det behövs ”tydliga svar” från partiet framöver, något man i regel inte brukar behöva säga om det är just det man har varit.
I dag åker han till Örebro för att se sitt parti besluta om grunden till den politik som man ska gå in i valrörelsen 2026 med. Muharrem Demirok har rätt i att det är tre år kvar tills väljarna avgör nästa val, men han får hoppas att partiet hunnit formulera några svar som väljarna begriper tills dess.