Debatt

Regeringen måste tänka om – för klimatets skull

Regeringens vårbudget saknar helt satsningar på livslångt lärande kopplat till den gröna omställningen. Det skriver Cecilia Johansson, prodekan utbildning teknik och naturvetenskap, Uppsala universitet.

Debattören uppmanar klimatministern att tänka om.
Debattören uppmanar klimatministern att tänka om.Foto: Marko Säävälä/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Satsningen ”Öppet för klimatet” har under 2022 tagit fram ett brett utbud av korta nätbaserade kurser för klimatomställning och samtidigt skapat nya tydliga samarbetsvägar mellan nio lärosäten. Kursutbudet, inom bland annat cirkulär ekonomi, batteriteknik, ledarskap, råvaror och samhällsplanering har nått ut brett till näringsliv och det omgivande samhället – i dagsläget finns cirka 40 kurser som lästs av runt 2000 deltagare samlade på plattformen Learning for professionals.

”Minst sagt förvånade”

Genom att erbjuda en relevant verktygslåda av kunskap som kan bidra till lösningar och tillämpningar blir utbudet en viktig pusselbit för klimatomställningen och den kompetensbrist som råder. Kurserna som är öppna och tillgängliga för alla, oavsett utbildningsbakgrund, blir ett skyltfönster och kan väcka intresse för kompetensutveckling hos nya målgrupper.

Att nu skrota det värdefulla arbete som gjorts är inte bara slöseri med redan investerade resurser.

Vi är därför många som blev minst sagt förvånade då regeringens vårbudget helt saknar satsningar på livslångt lärande kopplat till den gröna omställningen. Att nu skrota det värdefulla arbete som gjorts är inte bara slöseri med redan investerade resurser. Det går också emot det stora kompetensbehovet som finns inom industri, näringsliv och hos offentliga aktörer kopplat till utmaningarna inom klimatomställningen.

Nyttja expertkompetens

Med relativt små medel kan satsningen Öppet för klimatet utvecklas till en nationell utbildningsplattform där fler svenska lärosäten kan lyfta fram kurser som kan stödja samhällets klimatomställning. Genom ett samordnat uppdrag kan vi nyttja expertkompetens vid olika lärosäten och skapa ett träffsäkert kursutbud. Det finns dessutom stora möjligheter att på sikt vidareutveckla plattformen för samhällets behov av kompetensutveckling även inom andra prioriterade områden.

Vi uppmanar därför regeringen att tänka om och öppna upp för klimatet.

Fakta

Cecilia Johansson är även nationell samordnare för följande lärosäten: Uppsala universitet, Chalmers tekniska högskola, Kungliga tekniska högskolan, Linköpings universitet, Luleå tekniska universitet,  Lunds universitet, Mälardalens universitet, Sveriges lantbruksuniversitet och Umeå universitet.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00