Debatt

Säg nej till gårdsförsäljning och värna Systembolagets ställning

Att tillåta gårdsförsäljning av alkohol är inte lika harmlöst som man kan tro. I själva verket är det första steget mot att avskaffa Systembolaget. Det menar Emmeli Wulfstrand och Lars Ohly, Verdandi.

Undersökning efter undersökning visar att det svenska folket vill ha kvar Systembolaget, skriver debattörerna.
Undersökning efter undersökning visar att det svenska folket vill ha kvar Systembolaget, skriver debattörerna.Foto: Janerik Henriksson/TT
Emmeli Wulfstrand
Lars Ohly
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Systembolaget och det statliga försäljningsmonopolet skapades för att begränsa hälsoeffekter och sociala problem som uppstår helt eller delvis på grund av konsumtion av alkohol. Grunden för Systembolagets tillblivande var en insikt om att alkohol inte är en vara som andra. Försäljningen och konsumtionen av alkohol leder till effekter för enskilda, anhöriga och samhället som få varor kommer i närheten av.

Flerfrontskrig mot Systembolaget

Nu ifrågasätts och attackeras Systembolaget från flera håll. Från andra länder som monterat ner försäljningsmonopol av alkohol vet vi att effekterna blivit ökande konsumtion och fler alkoholskador. Samhällets kostnader har ökat när försäljningen privatiserats och alkohol säljs i vanliga livsmedelsbutiker.

De främsta effekterna av att alkoholmonopolet skrotas kommer att handla om pris, tillgänglighet, reklam och marknadsföring. Och det var just för att kunna använda dessa komponenter för att motverka alkoholens skadeverkningar som monopolet en gång kom till. Tack vare den modell som vi valde i Sverige har vi haft lägre dödlighet i alkoholrelaterade sjukdomar, färre alkoholrelaterade misshandelsfall, färre barn som vuxit upp i missbruksmiljöer och lägre samhällskostnader än vad som varit fallet utan Systembolaget.

Samhällets kostnader har ökat när försäljningen privatiserats och alkohol säljs i vanliga livsmedelsbutiker.

Nu hotas denna modell. Den marknadsliberala tankesmedjan Timbro talar klarspråk och vill helt skrota Systembolagets försäljningsmonopol. Deras största problem för dem är att en stark folkopinion inte delar deras uppfattning om att avreglering är det bästa sättet att hantera alkoholförsäljning i Sverige. Undersökning efter undersökning visar att det svenska folket vill ha kvar Systembolaget. Den senaste undersökningen, presenterad av TV4, visar att 63 procent av svenskarna vill att Systembolaget ska ha monopol på försäljningen av öl, vin och sprit.

Gårdsförsäljning är inte harmlöst

För att komma förbi detta för Timbro nedslående resultat har man lanserat så kallad gårdsförsäljning av alkohol. Det låter harmlöst men handlar i praktiken om fabriksförsäljning, i ett första steg av åtminstone vin och öl. Fabriksförsäljningen ska i början omgärdas av vissa restriktioner men ingen kan väl tro att detta är Steget, snarare handlar det om steg 1 i planen att skrota monopolet.

EU:s regelverk tillåter inte ett försäljningsmonopol som det svenska men i medlemskapsförhandlingarna erhöll Sverige ett undantag som gjorde att Systembolaget kunnat leva kvar. Om Sverige på egen hand luckrar upp detta kommer det ställas krav på att det svenska monopolet också ska upphöra.

I TV4:s undersökning ville en majoritet tillåta gårdsförsäljning om detta går att kombinera med bevarat Systembolag. Men det är just det som inte går. De som vill skrota monopolet försöker använda frågan om fabriksförsäljning för att lyckas i sina attacker på Systembolaget och därmed på den svenska alkoholpolitiken.

Slut upp bakom en solidarisk alkoholpolitik som minimerar skadorna av alkoholkonsumtion, som värnar barn som riskerar att växa upp i missbruksmiljöer och skrota förslaget om så kallad gårdsförsäljning. Priset blir för högt.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00