Ny strategi för kulturella och kreativa branscher
Regeringen presenterar en strategi för företag i kulturella och kreativa branscher som ska gälla nästan tio år framåt. ”Branscherna måste börja betraktas som en basindustri i Sverige”, säger kulturminister Parisa Liljestrand (M).
![Att främja förutsättningarna för företagande inom kulturella och kreativa branscher gynnar också den fria kulturen, menar kulturministern.](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.se/images/article/52599/25651.jpg)
![Rebecka Prahl](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.se/images/Writers/199-rebecka-prahl-2-48.jpg)
Rebecka Prahl
Redaktör Altinget Utbildning samt Altinget ArbetsmarknadKulturminister Parisa Liljestrand (M) presenterade på tisdagen en strategi för företag i kulturella och kreativa branscher (KKB).
– De kulturella och kreativa branscherna måste börja betraktas som en basindustri i Sverige.