Ny strategi för kulturella och kreativa branscher

Regeringen presenterar en strategi för företag i kulturella och kreativa branscher som ska gälla nästan tio år framåt. ”Branscherna måste börja betraktas som en basindustri i Sverige”, säger kulturminister Parisa Liljestrand (M).

Att främja förutsättningarna för företagande inom kulturella och kreativa branscher gynnar också den fria kulturen, menar kulturministern.
Att främja förutsättningarna för företagande inom kulturella och kreativa branscher gynnar också den fria kulturen, menar kulturministern.Foto: Johan Nilsson/TT
Rebecka Prahl

Kulturminister Parisa Liljestrand (M) presenterade på tisdagen en strategi för företag i kulturella och kreativa branscher (KKB).

– De kulturella och kreativa branscherna måste börja betraktas som en basindustri i Sverige.

Altinget logoCivilsamhälle
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget civilsamhälle får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00