Sveriges protest mot vägavgiftsförslag fick gehör

EUROVINJETT. Surdegen på minsterrådsnivå stötte på ytterligare patrull i ministerrådet. Sverige blev del i en blockerande grupp av medlemsländer. Samtidigt har regeringssamarbetet fortsatt svårt att enas om den egna utredningen av frågan.

Tomas Eneroth tycker inte att finska EU-ordförandeskapet har gjort ett tillräckligt förarbete. "Det är lite ovanligt från svensk sida, men i det här fallet får EU bakläxa."<br>
Tomas Eneroth tycker inte att finska EU-ordförandeskapet har gjort ett tillräckligt förarbete. "Det är lite ovanligt från svensk sida, men i det här fallet får EU bakläxa."
Foto: Altinget/ Mauro Bottaro © European Union , 2017 / EC
Jacob Hederos

I stora delar är vi positiva till förslaget, men det är faktiskt svårt att göra konsekvensbedömningar eftersom man kan inte riktigt dra slutsatser eller göra beräkningar i det förslag som ligger.

Tomas Eneroth
Infrastrukturminister (S)

De skyller bara på detta

Jens Holm
Trafikutskottets ordförande (V)

Hur ska vägtrafikens samhällsekonomiska kostnader beskattas framöver? Frågan har varit hett omdebatterad i flera år.

Tidigare Löfvenregeringen har åkt på flera smällar i sin ambition att gå över till en avståndsbaserad beskattning utifrån sitt upplägg baserat på miljöstyrningsargument.

På EU-nivå har ministerrådet också haft stora problem med att föra förslaget, som syftar till att minska vägtrafikens utsläpp, framåt. Men inför måndagens ministermöte såg det ut som att frågan kunde vara löst – i alla fall på EU-nivå. Det finska ordförandeskapet hade bakat ihop ett förslag till kompromiss till transportministrarna.

Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00