Debatt

SD: Vem har råd att äga bil i Stockholm?

Trots bilens viktiga värde för både barnfamiljer och äldre fortsätter styret i Stockholm med Miljöpartiet i spetsen att bedriva sin bilfientliga politik. Bilen har blivit ett färdsätt för de välbemedlade, skriver Gabriel Kroon, gruppledare för SD i Stockholms stad.

Varje åtgärd som fördyrar framkomligheten är ett direkt slag mot företagens produktivitet, skriver debattören.<br>
Varje åtgärd som fördyrar framkomligheten är ett direkt slag mot företagens produktivitet, skriver debattören.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Gabriel Kroon
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Stockholms stad fortsätter att driva sitt oheliga korståg mot bilen. Under Miljöpartiets tid i styret har över 5 000 parkeringsplatser försvunnit i Stockholm sedan 2014. I år höjdes besöksparkeringsavgiften, och nu föreslås en höjning av boendeparkeringsavgiften. Från 1 100 kronor i innerstaden till hela 1 600 kronor. Det är en chockhöjning med tydlig ideologisk prägel. Lägg därtill den försämrade framkomligheten på innerstadens gator i och med stora bygg- och upprustningsprojekt som Nya Slussen, så blir det uppenbart att Stockholm bedriver en bilfientlig politik.

Stockholms stad har sedan 2014 oavsett politiskt styre, men med Miljöpartiet som ansvarigt parti för trafikfrågorna, fört en kamp mot bilismen och bilägandet. Med den tidigare S+MP-regeringens goda vilja har bilägandet bestraffats även från nationellt håll med höjda bränslepriser, trängselskatter och fordonsskatter. Kostnaderna för bilägandet har ökat markant och står inte i proportion till vare sig vägslitaget eller samhällets omkostnader.

I själva verket borde bilen vara ett välkommet trafikslag. Bilen bär sina egna kostnader, jämfört med exempelvis kollektivtrafiken som alltjämt är direkt skattesubventionerad med omkring 50 procent av biljettpriset.

Fyller en viktig funktion

Trots stora och ofta samhällsekonomiskt olönsamma investeringsplaner för nya och upprustade cykelbanor så är andelen cyklister fortsatt väsentligt mycket lägre än andelen bilister. När Sveriges och Stockholms befolkning blir allt äldre fyller bilen en viktig funktion. Nya pandemier lamslår kollektivtrafiken och skapar social isolering. Alternativet cykling är ofta olämpligt för barnfamiljer eller äldre och för personer med viss funktionsvariation.

Stockholm är inte en isolerad enklav enbart för de som bor och jobbar i kommunen.

Det är beklagligt att bilen blir ett färdsätt för de välbemedlade. De som har råd att köpa en elbil för en miljon kronor med höga månatliga avbetalningar för att undvika såväl höjda bränslepriser som den förhöjda fordonsskatten för äldre fordon. Likaså krävs snart elbil för att köra i flera delar av Stockholm, först ut är Gamla stan, när en än striktare miljözonskrav införs. Men på sikt har trafikborgarrådets eget parti aviserat att hela Stockholms stad ska bli en miljözon med bensin- och dieselbilsförbud.

Inte en isolerad enklav

Stockholm är inte en isolerad enklav enbart för de som bor och jobbar i kommunen. Vi har en stor daglig trafik från länskommunerna som tillsammans skapar Stockholms arbetsregion med två miljoner invånare, som står får en fjärdedel av Sveriges bruttonationalprodukt. Varje åtgärd som fördyrar framkomligheten för människor är ett direkt slag mot företagens produktivitet i såväl nationell som internationell kontext.

Bilen har haft och kommer att ha en viktig funktion i Stockholms stad. Den kompletterar kollektivtrafik, cykel och gång. Den får vår stad att gå runt och skapar samhörighet, frihet och gemenskap bland stockholmare och länsbor. Höjda bilavgifter och begränsningar, oavsett form och skepnad, slår mot detta när alternativen är otillräckliga.

Sverigedemokraterna behövs för att sätta Stockholms bilpolitik på ny kurs!


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00