Debatt

Replik: Kommuner bör inte ges ökat mandat att genomföra åtgärder på annans fastighet

Utvidga det statliga klimatanpassningsstödet så att det också omfattar fastighetsägare. Det skriver Anders Holmestig och Rikard Silverfur, vd respektive utvecklings- och hållbarhetschef på Fastighetsägarna. 

Bilden visar en översvämning i Skåne 2020.
Bilden visar en översvämning i Skåne 2020.Foto: Johan Nilsson/TT
Anders Holmestig
Rikard Silverfur
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Vi välkomnar att Sveriges Kommuner och Regioner (22/9) visar en uppriktig oro och vilja att öka tempot i klimatanpassningen. Vi behöver med gemensamma krafter vidta behövliga åtgärder för att anpassa den byggda miljön och förbättra skyddet mot klimatförändringar för samhälle och tillgångar.

Vi är också eniga med SKR om att det borde vara självklart att myndigheter och länsstyrelser har samma syn på klimatrisker och vilken planeringshorisont vi ska använda. Inte minst när det gäller stora investeringsbeslut för nyproduktion av fastigheter. SMHI bör få i uppdrag att producera, sammanställa och förmedla kostnadsfria underlag till grund för kommuners, fastighetsägares, investerares och försäkringsbolags riskbedömningar. Det skulle ge ett vidare användningsområde och därmed större nytta för SKR:s förslag.

VA-taxan räker inte

Vi instämmer i konstaterandet att kommunernas vatten- och avloppssystem behöver anpassas till ett klimat i förändring och delar oron över att många system inte är dimensionerade för att klara av intensiva regn. Detta trots att vi påpekat detta behov under flera års tid.

...kommunpolitiker behöver fatta de nödvändiga besluten att öka kommunens investeringsbudget för att möta klimatförändringarna.

Anders Holmestig, Rikard Silverfur
Fastighetsägarna

Tvärtemot många andra företrädare för kommuner och VA-huvudmän gör SKR ett korrekt konstaterande att återinvesteringar för att anpassa vatten- och avloppssystem till klimatförändringar inte kan finansieras via VA-taxan. Kommunal infrastruktur finansieras normalt inte via taxor utan via kommunens budget eller via exploatörer och byggherrar som vill bygga. Vi ser inga möjligheter att belasta VA-taxor ytterligare utan menar att kommunpolitiker behöver fatta de nödvändiga besluten att öka kommunens investeringsbudget för att möta klimatförändringarna. Vi är dock fullt medvetna om att kommunala budgetar är ansträngda och ser naturligtvis svårigheten för kommunerna. Därför bör det statliga klimatanpassningsstödet utvidgas till att också omfatta fastighetsägare. Stödet bör förändras så att fastighetsägare kan använda det för att både öka skyddet för sin egendom och samtidigt göra samhällsnytta. I dag är det dock endast myndigheter och kommuner som kan söka sådana klimatanpassningsstöd.

Urholkar egendomsskyddet

Insikten om att en gemensam övergripande åtgärd är mer effektiv än att fastighetsägare gör åtgärder på sin egen mark är också en välkommen positionsförflyttning från SKR.  I våra diskussioner med kommuner har just önskan om att kunna tvinga fastighetsägare att vidta enskilda åtgärder på egen mark legat högst upp på önskelistan. Det är suboptimering och urholkar dessutom det grundlagsfästa egendomsskyddet. Kommuner bör inte ges ökat mandat att genomföra åtgärder på annans fastighet.

I Sverige har vi en god tradition av att kunna samarbeta kring viktiga frågor. Den traditionen ska värnas. Kommunerna bör därför ges ett tydligt uppdrag att samordna och samarbeta med fastighetsägare för att genom frivilliga avtals- och samarbetsformer enas om genomförande och finansiering av lämpliga klimatanpassningsåtgärder. SKR behöver växla upp det goda samarbetet som finns mellan fastighetsägare och kommuner för att påskynda klimatanpassningen.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00